Langkau ke kandungan utama

TIPS SPM By Jonathan Yee ( SMK DATO JAAFAR )

Tips for SPM

1. Do trial paper. Some of the SPM questions are taken from trial paper ( if possible do every trial paper you have ). You can find all the states trial paper online.

2. Do pass year SPM trial paper. You can still find them online or ask from your tuition teachers / school teacher. They should save some of them.

3. Read back your mistakes after getting your work corrected. Look at where you went wrong

4. ( It is almost the same as number 3 ). Read back where you gone wrong on your exam paper. Normally for me, I can remember even better if I read where I gone on exam papers 😂.

5. Eat a healthy diet. As you all know a healthy diet leads you to a healthy mind. Eat food that are good for your brain ( likes nuts, blueberries, oaks and many more ... ). BTW, I love to eat Salmon fish 😍🐟.

6. Do proper timing. Plan your time well and don't get stressed up 😉. I always do my work last minute so pls don't follow my habit if you wanna success 😂.

7. Do more exercises on your weakest subject. My weakest Subject is never fix 😂. So I will say I have many weakest subjects.

8. One of the most hardest to follow tips. You guess it right 😁. That is sleep early. Your body needs alot of rest and relaxation before you can absorb what you study. Getting enough of rest is very important 😁. Get aleast 7 hours of sleep is enough already 😉.

9. Exercise, but I rarely do it 😂. TBH, I hate sports activities that requires me to sweat lot. Exercising helps to improve your blood circulation. More oxygen can then be transported up to the brain to be used up 😉. ( You will know more If you pick up bio 😉 )

10. It is last , but very important , that is pray to God. Ask God for wisdom and the ability to focus on your studies.

So that is my Top 10 tips for everyone

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

NOVEL DI SEBALIK DINARA ( PERISTIWA MENARIK )

TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN ANDA TERHADAP BLOG SAYA  SEMOGA CEMERLANG DALAM PEPERIKSAAN Peristiwa-Peristiwa Menarik 1. Peristiwa-peristiwa yang menarik perlu diolah oleh pengarang untuk menarik minat pembaca bagi meneruskan pembacaan sesbuah novel. berdasarkan novel yang anda kaji, huraikan peristiwa-peristiwa menarik yang terdapat dalam novel tersebut.         Novel yang saya pelajari ialah Di Sebalik Dinara karya Dayang noor yang mengisahkan tentang persaingan dunia sains antara Karl dan medina sehingga melupakan unsur-unsur kemanusiaan. Novel ini telah memaparkan beberapa peristiwa menarik.             Antaranya ialah peristiwa Aqram berpura-pura tidur semasa di dalam kapal terbang. Dia mengambil cawan kecil dan menguji kesan air liur yang melekat pada cawan. Kajian yang dibuat Dr Maxi mendapati Farisha dikatakan individu mampu menyelamatkan Dinara. Peristiwa ini dianggap menarik kerana kebijaksanaan Aqram menjalankan tugas dan kecanggihan kajian sains yang mendalam

NOVEL DI SEBALIK DINARA ( PERISTIWA YANG BOLEH DIJADIKAN TELADAN )

Peristiwa-Peristiwa Yang Boleh Dijadikan Teladan 1. Terdapat Peristiwa-peristiwa didalam Novel telah diolah oleh pengarang untuk dijadikan kepada pembaca. Berdasarkan novel yang anda kaji, huraikan Peristiwa-Peristiwa Yang Boleh Dijadikan Teladan yang terdapat dalam novel tersebut.         Novel yang saya pelajari ialah Di Sebalik Dinara karya Dayang noor yang mengisahkan tentang persaingan dunia sains antara Karl dan Medina sehingga melupakan unsur-unsur kemanusiaan. Novel ini telah memaparkan beberapa peristiwa-peristiwa yang boleh dijadikan teladan kepada pembaca.            Antaranya ialah peristiwa dimana Azraai memasang ‘retinal scanner’ dan intercom di rumah Farisha yang bersambung ke rumahnya . Hal ini menunjukkan bahawa Azraai sangat mengambil berat perihal keselamatan adiknya. Peristiwa ini telah mengajar saya supaya sentiasa memiliki hubungan yang baik antara adik beradik kerana merekalah yang sentiasa bersama kita ketika susah dan senang.            Se

NOVEL SILIR DAKSINA ( PERISTIWA MENARIK )

SOALAN 1 Peristiwa-peristiwa yang menarik perlu diolah oleh pengarang untuk menarik minat pembaca bagi meneruskan pembacaan sesbuah novel. Berdasarkan novel yang anda kaji, 2  huraikan peristiwa-peristiwa menarik yang terdapat dalam novel tersebut . (7 Markah) JAWAPAN    Novel yang saya pelajari ialah Novel Silir Daksina karya Nizar Parman yang mengisahkan konflik kekeluargaan yang berlaku antara Abdullah Kayan dan Rafiqah sehingga membawa kepada penceraian dan menyebabkan Haiqal Hakimi terpisah dengan ayahnya. Kerinduan Abdullah Kayan terhadap Haiqal yang mendalam telah menyebabkannya menderita dan meninggal dunia. Haiqal cuba menjejaki warisan peninggalan ayahnya setelah menerima manuskrip daripada Ong See Hwa. Novel ini telah menonjolkan tiga  peristiwa menarik yang terdapat dalam novel tersebut.    Antara peristiwa-peristiwa menarik yang terdapat dalam  novel Silir Daksina,  ialah peristiwa dimana   Umi melihat persembahan tarian zapin . Haiqal bersedia untuk memperse