Pendidikan tidak
formal merupakan aspek sosial yang sangat penting dalam masyarakat Melayu dan
masih diamalkan hingga ke hari ini.
(a) Apakah yang
dimaksudkan dengan pendidikan tidak formal masyarakat Melayu tradisional ?
· Pendidikan
awal atau asuhan keluarga.
· Berlaku di
peringkat institusi keluarga.
· Menekankan
pengajaran nilai-nilai moral.
· Dipelajari
melalui pendengaran, penglihatan dan pemerhatian.
[2 markah]
(b) Nyatakan aspek
yang diberi penekanan dalam pendidikan tidak formal.
· Nilai-nilai
moral
· Kemahiran
pekerjaan
· Hal-hal yang
berhubung dengan agama
· Nilai-nilai
budaya yang murni
· Pantang
larang
· Adat istiadat
[2 markah]
(c) Mengapakah aspek tersebut
sangat dtekankan dalam pendidikan tidak formal ?
· Melahirkan
masyarakat yang mematuhi ajaran agama
· Menanam
sifat murni dalam kalangan masyarakat
· Memupuk
perpaduan dalam masyarakat
· Menyemai
semangat kekitaan dalam masyarakat
· Melahirkan
masyarakat yang mematuhi norma masyarakat
· Menghormati
budaya Melayu
· Mana-mana
jawapan munasabah
[2 markah]
(d) Bagaimanakah
pendidikan tidak formal disampaikan dalam masyarakat Melayu tradisional ?
· Disampaikan
melalui pendengaran, penglihatan dan pemerhatian.
· Disampaiakn
melalui teguran secara langsung
· Mengajar
nilai-nilai moral.
· Disampaikan
melalui kaedah bercerita
· Diserapkan
melalui cerita lisan seperti cerita binatang dan cerita jenaka.
· Disampaikan
melalui pergaulan sosial
· Disampaikan
dalam pantang larang, adab dan adat istiadat.
· Disampaikan menerusi pantun, peribahasa dan
teka-teki.
· Mana-mana
jawapan munasabah
[2 markah]
(e) Pada pandangan
anda, mengapakah pendidikan tidak formal perlu diberi keutamaan seiring dengan
pendidikan formal ?
· Supaya
melahirkan manusia yang seimbang antara rohani dan jasmani
· Agar dapat
melahirkan masyarakat yang berilmu pengetahuan
· Supaya
nilai-nilai masyarakat dapat dipertahankan
· Agar
masyarakat tidak mudah terpengaruh dengan budaya asing
· Supaya
masyarakat dapat menilai antara unsur baik dan buruk
· Melahirkan
insan yang mempunyai minda kelas pertama
· Agar dapat
melahirkan insan yang berfikir di luar kotak
· Mana-mana
jawapan munasabah
[2 markah]
Rajah di bawah merujuk
kepada sistem pendidikan formal yang terdapat dalam masyarakat Melayu
tradisional.
Sistem Pendidikan
Formal
· Pengajian di istana
· Pengajian di masjid dan surau
· Sistem pondok
· Sistem madrasah
(a) Apakah fungsi
istana sebagai pusat pendidikan dalam masyarakat Melayu tradisional ? ?
· Pusat
pengajian agama.
· Tempat ulama
berbincang hal agama.
· Tempat
mengembangkan ilmu tasawuf.
· Tempat
menyimpan buku-buku hikayat.
· Tempat
mempelajari ilmu politik dan pentadbiran.
[2 markah]
(b) Bagaimanakah
pengajian ilmu agama dijalankan di masjid dan di surau ?
· Pada sebelah
siang, masjid tempat kanak-kanak mengaji.
· Kanak-kanak
mengaji al-Quran, ilmu fikah, dan fardu ain.
· Sebelah
malam, masjid tempat orang dewasa mengaji.
· Orang dewasa
juga belajar perkara berkaitan keagamaan
· tetapi
tahapnya lebih tinggi daripada tahap kanak-kanak.
· Mereka
mengaji ilmu fikah, usuluddin, hadis dan tasawuf
[2 markah]
(c) Nyatakan ciri
sistem pendidikan pondok.
· Menekankan
ilmu agama.
· Bertujuan
melahirkan guru agama.
· Bertujuan
melahirkan pelajar yang boleh berkhidmat kepada masyarakat.
· Tidak
mempunyai batasan waktu.
· Mengambil
masa yang lama untuk menamatkan pengajian.
[2 markah]
(d) Sebutkan pusat
pengajian pondok yang muncul di Tanah Melayu selepas kedatangan Islam
· Pondok Pulai
Chondong
– diasaskan oleh Haji Abdul Samad bin Abdullah
· Pondok Kutan
– dibuka oleh Haji Mohamad bin Salleh
· Pondok Pulau
Manis
– dibuka oleh Syeikh Abdul Malik bin Abdullah
· Pondok Titi
Gajah
– dibuka oleh Haji Muhamad Taib
· Pondok
Langgar
– dibuka oleh Haji Muhamad Nor
[2 markah]
(e) Mengapakah sistem
madrasah dianggap sebagai sistem pendidikan formal masyarakat Melayu
tradisional yang paling sistematik ?
· Menggunakan
sukatan pelajaran.
· Dijalankan
secara kelas.
· Dilaksanakan
mengikut tahap – permulaan, pertengahan dan pengkhususan.
· Diawasi oleh
mudir (guru besar)
· Diselia oleh
sebuah lembaga, jawatankuasa kewangan dan sebagainya.
· Mana-mana
jawapan munasabah
[2 markah]
apakah perbezaan antara pondok ii tersebut?
BalasPadampengasasnya
Padamoo
PadamAdakah sistem pendidikan tidak formal masyarakat Melayu tradisional berkesan?
BalasPadamBerkesan, kerana ia menerapkan nilai-nilai murni dan pengajaran yang perlu dalam diri setiap orang. Jika pendidikan tidak formal yang patut diajar di rumah tidak dilaksanakan, akan lahirnya generasi yang tidak berilmu dan tidak berakhlak mulia. Di sini lahirlah pelbagai masalah sosial seperti vandalisme, merompak, buang bayi dan sebagainya. Kebanyakan kes sebegini berlaku kerana ibu bapa yang sibuk bekerja dan tidak mengabaikan anak-anak mereka.
PadamSenaraikan tiga ciri pendidikan madrasah
BalasPadam1.Mempunyai sukatan pelajar
Padam2.Dilaksanakan secara kelas
3.Diselia oleh jawatankuasa kewangan
(ada dalam buku teks form3 bab 1 ms 9)
bagaimana pendidikan tidak formal berlaku dalam masyarakat Melayu?
BalasPadam1.Disampaikan melalui pendengaran , penglihatan dan pemerhatian.
Padam2.Mengajar nilai - nilai moral.
3.Diserapkan melalui cerita lisan seperti cerita binatang dan cerita jenaka.
(search dalam google nanti banyak keluar)
Mengapakah pendidikan formal berfokus kepada pengajaran agama?
BalasPadammengapakah aspek pendidikan diberi perhatian oleh pentadbiran negara kota?
BalasPadamkita*
PadamApakah kesan jika pendidikan tidak formal kurang diberi perhatian oleh masyarakat?
BalasPadam