Langkau ke kandungan utama

Interview Perubatan UNIMAS 19/20


Sebelum saya mula blogging hari ini. Saya nak ucapkan ribuan TERIMA KASIH bagi yang dah view my blog sehingga JEJAK NORMAN berjaya memperolehi 720 000 +++ views. Okay, kita mulakan.



Tujuan tulis entry ini 

1 - Sebab nak tolong junior yang nak masuk Program Perubatan
2 - Sebab lama tak update blog. Hahaha
3 - Nak tambah jumlah paparan


General interview tips & skill
  • Wear formal 
  • Bring personal file (file yang letak sijil itu), dan letak sijil-sijil yang penting + kalau rajin buat CV sekali)
  • Sit straight & jangan sandar pada kerusi (menunjukkan rasa minat)
  • Ketuk pintu bila masuk. Kalau dia kata masuk. Then masuk
  • Kena stay humble
  • Kurangkan pergerakan yang tak perlu
  • Kena konfiden dengan setiap jawapan tapi kalau memang tak tahu just cakap tak tahu. Jujur je.
  • Maintain eye contact & address the interviewer. Cakap selamat pagi or just terima kasih after habis di temu duga.
  • The  interview is conducted in English, tak pe broken asal kau speak confidently.
  • Makan sebelum Interview
General tips sangat penting. Orang kata first impression. Ada orang kata, sebenarnya dalam jangka 2 saat itu dah menentukan iv itu lulus ke tak. 

Saya merupakan pelajar Lepasan Asasi UNIMAS. Kami diberi masa dan ruang yang khas untuk menghadiri Interview. Kami interview masa study week before Final Exam Semester 2.

First, kamu akan masuk Atrium Pelajar. Lepas tu, tanda tangan kehadiran dekat namelist. Mereka akan tengok result SPM kamu. Sebab salah satu syarat yang dikeluarkan oleh Malaysia Medical Council - https://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2017/07/01/medical-grads-told-to-sit-for-6-core-spm-subjects-pass-bm/ ( bacalah sendiri ). Lepas tu diorang bawa pergi ke Bilik Kuarintin dan after semua Panel bersedia baru kami ditemuduga. Masa Interview tu kamu akan jumpa 5 Panel. Maksud dia kamu di Interview sebanyak 5 Kali. 8 Minit setiap satu. Masa tu ada 5 Professor yang Interview saya.

Ni soalan yang ditanya :

Temu Duga 1
1. Introduces Your Self
-bagi tau lah nama, umur, asal mana, buat apa sekarang dan harapan?

2. Tell Me About Your Family
- aku bagitau ayah kerja apa, mak buat apa. Tinggal mana.

3. Why You Want To Be Doctor?
-aku bagi dua reason sebab minat dan nak serve people...sebab motto hidup aku is serve beyond self

4. Do Your Parent Support You?
Yes. My parent support saya. Mereka tak decide my future. Contoh. Family saya semua jurutera tapi aku pilih medik and mak saya tak pernah halang. So pandai2lah cakap

5. Why Should We Choose You?
- bagi tau lah aku kelebihan kau berbandingan jumlah student lain.

Temu Duga 2
1. Are You Ready For Medical Programme?
Yes. Because i dh di trained kat asasi. Bagitau lah apa kau buat kat asasi...contoh pbl

2. What Do You Know About Housemanship?
.- Yes.kenapa nak housemanship perlu. Bagus untuk pendedahan awal

Temu Duga 3
1. Kenapa Medical Unimas?
- Sebab dekat dan baik

2. Medical Malaysia Murah Kah?
- yes contoh klinik satu malaysia

3. Macam Mana Kau Nak Layan Pesakit?
- layan dengan baik sebab kita bawa image unimas

4. Why Orang Bayar Lebih ( Private Hospital ) Untuk Medical?
- sebab diorang pilih premium servis. Diorang ( pesakit ) ade hak nak pilih sama ade biasa atau baik. Tapi medical kat hosiptal kerajaan dh kira ok dan berkualiti. Walaupun harga murah.

5. Why People Choose You To Be A Secretary Of Student Committee?
- sebab saya boleh suarakan masalah student dan saya berani tegakkan pendirian

Temu Duga 4
1. Kau Pernah Ikut Volunteer Work?
-Yes contoh mission trip ke perkampuangan orang asli. Aku ceritalah pengalaman aku kat sana. Apa aku buat dan sebagainya

2. Kau Tahu Apa Pasal Medical Issue?
- bagitau lah rabies cerita lebih detail...aku stuck sini. Sebab aku tak tahu ape rabies tu... 

3. Why Kau Perlu Goal?
- sebab kita perlu ada matlamat dalam hidup... bila kita ada matlamat kita ada objective. Dan objective kita trigger kita untuk berusaha dengan lebih keras bagi berjaya.

4. Macam Mana Nak Achieve Goal?
- fokus pada matlamat

5. Macam Mana Kau Inspire Orang Untuk Berjaya?
- pandai2 lah bagi tau

Temu Duga 5
1. Apa Tindakkan Matang Yang Kau Pernah Buat?
- saya pilih asasi berbanding matrik. Sebab kat asasi saya ade peluang nak masuk program degree..so tempat saya lebih secure compare to matrik... lepas tu asasi kita dia ajar tentang topic yang akan dibelajar masa degree so saya rasa saya boleh adapt dengan Degree. Lepas tu asasi ade PBL Lab report dan trip...so aku rasa lebih baik. Compare to matrik

2. Kau Bersyukur Buat Tu?
-Yes...bagitau lah sebab

3. Kenapa Asasi Unimas Bukan Matrik Johor?
- adelah alasan aku...kau pandai2 ulas

4. Kalau kau nak bercuti. Tapi parent kau tak suruh. Apa tindakkan kau?
- aku bagilah contoh masa lepas ambil result spm...aku bagi tau kat mak yang aku nak jalan ngan kawan. Mak aku tegas...so aku perlu solid reason to support my decision. Aku bagitau sebab kita takkan pernah berjumpa lepas ni. So mak aku benarkan...contoh lagi macam bila habis spm...mak aku paksa pergi keja amal dan lesen memandu. Sebenarnya benda yang mak aku buat bagus untuk diri aku....sebab vacation boleh buat bila2. Dan kawan2 aku semua fhm tentang mak aku. So saya rasa x salah mun last minit cancel

UNTUK PELAJAR ASASI UNIMAS (ASASI SAINS HAYAT)

  • a least B in biology, chemistry, maths in (Core Subject In Asasi) 
  • in SPM, at least B in biology, chemistry, physics, maths/addmaths. At least C in English.
  • MUET with at least band 3
  • CGPA for Whole Asasi UNIMAS 3.50 ( Kena Skor Mid Semester 2 Exam - Sebab dia tengok result ni untuk release namelist yang layak pergi interview )
  • Pass interview test 
Masa interview, perlu konfiden dan jangan nervous.Be humble and don't boast about your achievements. Lastly, always have eye contact with the interviewers. 


That's all for my UNIMAS Interview!!!


All the best to you 


Ulasan

  1. Assalamialaikum...saya daniel...saya pelajar asasi uitm...cgpa saya 3.33....masih ada peluang ke utk masuk medic unimas?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hai, Daniel. Masih ada peluang. Anda boleh rujuk kepada syarat kemasukan kategori Matrikulasi dan Asasi Sesi 2020/2021 ke Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan, UNIMAS bagi program Perubatan.

      "Mendapat sekurang-kurangnya PNGK 3.00 pada peringkat Matrikulasi KPM / Asasi UiTM / Asasi UM dan mendapat sekurang-kurangnya Gred B (3.00) dalam tiga (3) matapelajaran berikut :

      - Biologi
      - Kimia
      - Fizik / Matematik Tambahan"

      Padam
  2. Boleh Rujuk Disini : http://www.bpps.unimas.my/undergraduate-programme

    BalasPadam
  3. Bagi yang ada soalan boleh ws ke nombor saya 0135159051- Norman
    Jangan lupa untuk LETAKKAN SOALAN ANDA DALAM KOMEN ATAU EMAILKAN KEPADA normanalbert4@gmail.com. Thanks

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum.. nak tanya namelist interview time study week sem 2 adalah from result sem 1 ke? Means yg result sem 1 tk penuhi requirement 3.5 above sdah tidak layak kah? Kurang faham disini. Mohon pencerahan

    BalasPadam
  5. Hi kak,maaf saya nak tanya kalau kalau spm bio,Chem,phy,math dpt A/B and addmath C+ Pastu nak masuk asasi medic dekat unimas ada yuran yg perlu dibayar ka? Dan jika lepas semua syarat ketika ambil asasi medic nak ke degree ambik course medic dekat unimas kita dpt allowance or boleh dpt biasiswa? Maaf soalan saya panjang😅

    BalasPadam
  6. i'm so nervous for the upcoming interview 😭 i hope the panel won't psycho me HAHAHAHAA

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

NOVEL DI SEBALIK DINARA ( PERISTIWA MENARIK )

TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN ANDA TERHADAP BLOG SAYA  SEMOGA CEMERLANG DALAM PEPERIKSAAN Peristiwa-Peristiwa Menarik 1. Peristiwa-peristiwa yang menarik perlu diolah oleh pengarang untuk menarik minat pembaca bagi meneruskan pembacaan sesbuah novel. berdasarkan novel yang anda kaji, huraikan peristiwa-peristiwa menarik yang terdapat dalam novel tersebut.         Novel yang saya pelajari ialah Di Sebalik Dinara karya Dayang noor yang mengisahkan tentang persaingan dunia sains antara Karl dan medina sehingga melupakan unsur-unsur kemanusiaan. Novel ini telah memaparkan beberapa peristiwa menarik.             Antaranya ialah peristiwa Aqram berpura-pura tidur semasa di dalam kapal terbang. Dia mengambil cawan kecil dan menguji kesan air liur yang melekat pada cawan. Kajian yang dibuat Dr Maxi mendapati Farisha dikatakan individu mampu menyelamatkan Dinara. Peristiwa ini dianggap menarik kerana kebijaksanaan Aqram menjalankan tugas dan kecanggihan kajian sains yang mendalam

NOVEL DI SEBALIK DINARA ( PERISTIWA YANG BOLEH DIJADIKAN TELADAN )

Peristiwa-Peristiwa Yang Boleh Dijadikan Teladan 1. Terdapat Peristiwa-peristiwa didalam Novel telah diolah oleh pengarang untuk dijadikan kepada pembaca. Berdasarkan novel yang anda kaji, huraikan Peristiwa-Peristiwa Yang Boleh Dijadikan Teladan yang terdapat dalam novel tersebut.         Novel yang saya pelajari ialah Di Sebalik Dinara karya Dayang noor yang mengisahkan tentang persaingan dunia sains antara Karl dan Medina sehingga melupakan unsur-unsur kemanusiaan. Novel ini telah memaparkan beberapa peristiwa-peristiwa yang boleh dijadikan teladan kepada pembaca.            Antaranya ialah peristiwa dimana Azraai memasang ‘retinal scanner’ dan intercom di rumah Farisha yang bersambung ke rumahnya . Hal ini menunjukkan bahawa Azraai sangat mengambil berat perihal keselamatan adiknya. Peristiwa ini telah mengajar saya supaya sentiasa memiliki hubungan yang baik antara adik beradik kerana merekalah yang sentiasa bersama kita ketika susah dan senang.            Se

NOVEL SILIR DAKSINA ( PERISTIWA MENARIK )

SOALAN 1 Peristiwa-peristiwa yang menarik perlu diolah oleh pengarang untuk menarik minat pembaca bagi meneruskan pembacaan sesbuah novel. Berdasarkan novel yang anda kaji, 2  huraikan peristiwa-peristiwa menarik yang terdapat dalam novel tersebut . (7 Markah) JAWAPAN    Novel yang saya pelajari ialah Novel Silir Daksina karya Nizar Parman yang mengisahkan konflik kekeluargaan yang berlaku antara Abdullah Kayan dan Rafiqah sehingga membawa kepada penceraian dan menyebabkan Haiqal Hakimi terpisah dengan ayahnya. Kerinduan Abdullah Kayan terhadap Haiqal yang mendalam telah menyebabkannya menderita dan meninggal dunia. Haiqal cuba menjejaki warisan peninggalan ayahnya setelah menerima manuskrip daripada Ong See Hwa. Novel ini telah menonjolkan tiga  peristiwa menarik yang terdapat dalam novel tersebut.    Antara peristiwa-peristiwa menarik yang terdapat dalam  novel Silir Daksina,  ialah peristiwa dimana   Umi melihat persembahan tarian zapin . Haiqal bersedia untuk memperse