Langkau ke kandungan utama

SOALAN SEJARAH ESEI ( PENINGKATAN TAMADUN : EKONOMI TAMADUN CHINA DAN INDIA )

BAB 2: PENINGKATAN TAMADUN

SOALAN SPOT 1

SOALAN ESEI ( PENINGKATAN TAMADUN : EKONOMI TAMADUN CHINA DAN INDIA )

1.       Peningkatan ekonomi yang berlaku dalam Tamadun India dan China telah membawa kepada perkembangan peradaban manusia

 (a) Terangkan faktor yang membantu kepesatan aktiviti perdagangan dalam tamadun  India pada abad ketiga sebelum masihi.

-          Hubungan perdagangan dengan luar
Kerajaan Maurya mengadakan hubungan dengan Macedonia, Sri Lanka, Asia Tengah dan Asia Tenggara.

-          Munculnya pusat perusahaan
Contohnya  Anga, Kalinga dan Karusa.

-          Berkembangnya bidang perusahaan
Contohnya perusahaan tekstil, dan sutera di Bengal dan Benares.
Contohnya perusahaan emas, mutiara dan batu permata

-          Mempunyai barang dagangan yang banyak
Contohnya senjata, gading gajah, emas, berlian dll.

-           Terdapat pelabuhan
yang menghubungkan India dengan negara luar
ContohnyaTamralipti, Ghantashala, Kadura, Broach, Chaul dan Cambay.

-          Terdapat persatuan perdagangan (stresthin)
Stresthin mengawal harga dan kualiti barang serta mengawal gaji pekerja.
Contohnya persatuan tukang kayu, tukang logam, tukang kulit dsb.

-          Terdapat undang-undang perdagangan.
Undang-undang digubal untuk mengawal persatuan.
Undang-undang diawasi oleh raja

-          Menggunakan mata wang sebagai medium jual beli
Contohnya mata wang emas pada Zaman Gupta.

-          Pelaksanaan sistem cukai
Contohnya cukai hasil pertanian dan buah-buahan.
 [6  markah]

(b) Jelaskan peningkatan kemajuan pertanian di China pada zaman Dinasti Chou.

·          Penggunaan tenggala
·          Penggunaan batas
·          Penggunaan kolar kuda
·          Penciptaan alat kegunaan pertanian.
·          Pengenalan sistem tanaman bergilir
·          Penggunaan sistem teres
·          Pembinaan terusan untuk pengairan
 [6 markah]
         
(c)  (i)      Pada pandangan anda, apakah sumbangan bidang perdagangan terhadap kemajuan sesebuah negara ?

·          Membolehkan barangan negara kita dieksport
·          Menjana ekonomi negara
·          Menyediakan peluang pelaburan
·          Membekalkan peluang pekerjaan
·          Menggalakkan pengaliran dana asing
Mana-mana jawapan munasabah
 [4  markah]

      (ii)     Berdasarkan pengetahuan  anda, apakah usaha yang dilaksanakan untuk menjadikan pertanian di negara kita sebagai satu bidang perniagaan ?

·          Menjalankan kegiatan pertanian secara komersil
·          Mengeksport hasil pertanian
·          Menjalankan penyelidikan untuk meningkatkan kualiti hasil pertanian
·          Memproses menjadi barangan pengguna
Mana-mana jawapan munasabah
 [4  markah]

SOALAN SPOT 2

SOALAN ESEI ( PENINKATAN TAMADUN : EKONOMI TAMADUN CHINA DAN INDIA )

2.       Perkembangan pendidikan dalam tamadun dunia bertujuan membina kegemilangan dan meningkatkan martabat bangsa dalam tamadun tersebut.
      
 (a) Jelaskan tentang falsafah pendidikan berikut :
                      
      (i)      Falsafah pendidikan Athens
       
·          Bertujuan melahirkan manusia yang seimbang dari segi rohani dan jasmani
·          Bertujuan melahirkan manusia seimbang dari segi fizikal dan mental.
·          Bertujuan melahirkan manusia yang cemerlang.
·          Bertujuan melahirkan manusia yang menguasai semua aspek.
·          Bertujuan melahirkan manusia yang dapat memberikan sumbangan kepada masyarakat.

[2  markah]
      (ii)     Falsafah pendidikan Sparta

·          Bertujuan melahirkan tentera yang gagah berani.
·          Bertujuan melahirkan manusia yang mempunyai semangat patriotik.
·          Bertujuan melahirkan munsia yang setia kepada negara.
·          Bertujuan mengutamakan latihan fizikal.
·          Menekankan kemahiran menggunakan senjata.
[2  markah]
      
(b) Terangkan pelaksanaan peperiksaan awam di China pada zaman peningkatan tamadun.

-          Peperiksaan awam mempunyai tiga tahap
iaitu tahap pertama (Hsiu Tai), tahap kedua (Chun Jen) dan tahap ketiga (Chin Shih).
Tahap pertama setaraf dengan ijazah pertama.
Tahap kedua setaraf dengan ijazah sarjana.
Tahap ketiga setaraf dengan ijazah doktor falsafah.

-          Tempat peperiksaan diadakan mengikut tahapnya.
Tahap pertama dijalankan di peringkat daerah.
Tahap kedua dijalankan di ibu kota daerah.
Tahap ketiga dijalankan di istana.

-          Lulusan peperiksaan akan mendapat faedah
Lulus tahap pertama boleh jadi pegawai kerajaan.
Lulus tahap ketiga layak menjadi pendidik.

-          Tempoh peperiksaan mengikut tahap
Tahap pertama diadakan dua kali dalam tiga tahun.
Tahap kedua dan ketiga diadakan tiga tahun sekali.

-          Peraturan peperiksaan sangat ketat
Mereka yang meniru akan dijatuhi hukuman mati.
Pemeriksa dikurung sebelum tiba hari peperiksaan.
Calon ditempatkan di dalam bilik selama tiga hari untuk  menjawab.
 [6  markah]

 (c) (i)      Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah matlamat pendidikan agama yang dilaksanakan dalam tamadun India pada Zaman Vedik ?

·          Hendak mempelajari hukum agama
·          Sebagai persediaan menghadapi hari selepas mati.
·          Menjadikan manusia hidup sempurna
·          Supaya mengetahui nilai murni yang diajar agama
·          Bertujuan mendalami agama Hindu dan Buddha
·          Bertujuan melahirkan Brahmin yang berilmu.
·          Bertujuan menambahkan ilmu.
·          Bertujuan mengatasi buta huruf.
·          Untuk menjawat jawatan dalam pentadbiran.
·          Mana-mana munasabah
 [4  markah]

      (ii)     Pada pandangan anda, bagaimanakah mutu pendidikan di negara kita dapat dipertingkatkan ?

·          Melengkapkan prasarana pendidikan
·          Membekalkan guru terlatih yang mencukupi
·          Meningkatkan kaedah pengajaran secara berkesan
·          Menggunakan teknologi ICT dalam pendidikan
·          Menambahkan pusat pengajian tinggi
·          Membuat penambahbaikan terhadap sistem peperiksaan
·          Mana-mana jawapan munasabah
 [6  markah]

SOALAN KLON SPM 2006

SOALAN ESEI ( PENINKATAN TAMADUN : EKONOMI TAMADUN CHINA DAN INDIA )

3.       Peningkatan tamadun dapat dilihat dari apek pendidikanya.

a)      Terangkan kepentingan pendidikan dalam tamadun Yunani.

-          Athens
-          melahirkan manusia yang seimbang dari sudut rohani dan jasmani.
-          Manusia yang cemerlang ialah manusia yang dapat memenuhi tuntutan mental dan fizikal.
-          Mementingkan pendidikan sukan, muzik, kesusasteraan, seni berpidato, membaca menghafal dan menulis.
-          Sparta
-          Melahirkan warganegara tentera yang sempurna, gagah dan setia kepada Negara kotanya.
-          Memberatkan latihan fizikal.
-          Memberi latihan terhadap kemahiran menggunakan senjata

( 4 Markah )

b)      Jelaskan matlamat dan perkembangan pendidikan dalam Tamadun China.

Matlamat utama pendidikan tamadun China adalah untuk lulus dalam Peperiksaan Awam Kerajaan. Peperiksaan ini dijalankan dalam tiga peringkat iaitu Sekolah rendah, Kegiatan mengenal dan menghafal tulisan ideogram dan sembilan buah buku suci tanpa memahami maknanya, Sekolah menengah, Tumpuan terhadap karangan dan sastera dan Pendidikan tinggi, Memperterjemah buku suci. Peperiksaan Awam terdapat tiga tahap. Peringkat daerah- tahap pertama Hsiu Tai, setaraf dengan ijazah pertama. Diadakan dua kali dalam tempoh tiga tahun. Sesiapa yang lulus pada tahap ini layak menjadi pegawai kerajaan untuk ijazah pertama sementara ijazah ketiga layak menjadi pendidik. Peringkat wilayah-tahap kedua Chun–Jen, setaraf dengan sarjana. Diadakan tiga tahun sekali. Peringkat Negara - tahap ketiga Chin Shih, setaraf dengan doktor falsafah. Diadakan tiga tahun sekali. Pengendalian peperiksaan awam;Diadakan dengan ketat. Mereka yang didapati meniru akan dikenakan hukuman mati. Untuk memastikan tidak ada penipuan, pemeriksa akan dikurung sebelum tiba hari peperiksaan. Mereka yang akan mengambil peperiksaan akan ditempatkan di dalam bilik kecil dengan disediakan makanan dan dikurung selama tiga hari untuk menulis jawapan. Sistem peperiksaan awam China merupakan yang tertua sekali di dunia.

( 10 Markah )

c)       Apakah usaha kerajaan Malaysia untuk membaiki system pendidikan Negara supaya bertaraf antarabangsa?

-          Mendemokrasikan pendidikan
-          Mementingkan ICT
-          Mewujudkan 1 Bestarinet
-          Mengadakan pengawasan dan audit yang lebih berkesan
-          Memberatkan Rancangan Intergrasi Murid untuk perpaduan
-          Melaksanakan KBAT
-          Menerapkan Pembelajaran Abad Ke-21
-          Melancarkankan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia

( 6 Markah )

Ulasan

  1. Bagaimanakah aktiviti perdagangan boleh berekembang di Tamadun India ???

    BalasPadam
    Balasan
    1. Buka link ni
      Www.google//sejarahtamadun//.com

      Padam
  2. Bagaimanakah tamadun cina mencapai kemajuan dalam bidang pertanian?

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

NOVEL DI SEBALIK DINARA ( PERISTIWA MENARIK )

TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN ANDA TERHADAP BLOG SAYA  SEMOGA CEMERLANG DALAM PEPERIKSAAN Peristiwa-Peristiwa Menarik 1. Peristiwa-peristiwa yang menarik perlu diolah oleh pengarang untuk menarik minat pembaca bagi meneruskan pembacaan sesbuah novel. berdasarkan novel yang anda kaji, huraikan peristiwa-peristiwa menarik yang terdapat dalam novel tersebut.         Novel yang saya pelajari ialah Di Sebalik Dinara karya Dayang noor yang mengisahkan tentang persaingan dunia sains antara Karl dan medina sehingga melupakan unsur-unsur kemanusiaan. Novel ini telah memaparkan beberapa peristiwa menarik.             Antaranya ialah peristiwa Aqram berpura-pura tidur semasa di dalam kapal terbang. Dia mengambil cawan kecil dan menguji kesan air liur yang melekat pada cawan. Kajian yang dibuat Dr Maxi mendapati Farisha dikatakan individu mampu menyelamatkan Dinara. Peristiwa ini dianggap menarik kerana kebijaksanaan Aqram menjalankan tugas dan kecanggihan kajian sains yang mendalam

NOVEL DI SEBALIK DINARA ( PERISTIWA YANG BOLEH DIJADIKAN TELADAN )

Peristiwa-Peristiwa Yang Boleh Dijadikan Teladan 1. Terdapat Peristiwa-peristiwa didalam Novel telah diolah oleh pengarang untuk dijadikan kepada pembaca. Berdasarkan novel yang anda kaji, huraikan Peristiwa-Peristiwa Yang Boleh Dijadikan Teladan yang terdapat dalam novel tersebut.         Novel yang saya pelajari ialah Di Sebalik Dinara karya Dayang noor yang mengisahkan tentang persaingan dunia sains antara Karl dan Medina sehingga melupakan unsur-unsur kemanusiaan. Novel ini telah memaparkan beberapa peristiwa-peristiwa yang boleh dijadikan teladan kepada pembaca.            Antaranya ialah peristiwa dimana Azraai memasang ‘retinal scanner’ dan intercom di rumah Farisha yang bersambung ke rumahnya . Hal ini menunjukkan bahawa Azraai sangat mengambil berat perihal keselamatan adiknya. Peristiwa ini telah mengajar saya supaya sentiasa memiliki hubungan yang baik antara adik beradik kerana merekalah yang sentiasa bersama kita ketika susah dan senang.            Se

NOVEL SILIR DAKSINA ( PERISTIWA MENARIK )

SOALAN 1 Peristiwa-peristiwa yang menarik perlu diolah oleh pengarang untuk menarik minat pembaca bagi meneruskan pembacaan sesbuah novel. Berdasarkan novel yang anda kaji, 2  huraikan peristiwa-peristiwa menarik yang terdapat dalam novel tersebut . (7 Markah) JAWAPAN    Novel yang saya pelajari ialah Novel Silir Daksina karya Nizar Parman yang mengisahkan konflik kekeluargaan yang berlaku antara Abdullah Kayan dan Rafiqah sehingga membawa kepada penceraian dan menyebabkan Haiqal Hakimi terpisah dengan ayahnya. Kerinduan Abdullah Kayan terhadap Haiqal yang mendalam telah menyebabkannya menderita dan meninggal dunia. Haiqal cuba menjejaki warisan peninggalan ayahnya setelah menerima manuskrip daripada Ong See Hwa. Novel ini telah menonjolkan tiga  peristiwa menarik yang terdapat dalam novel tersebut.    Antara peristiwa-peristiwa menarik yang terdapat dalam  novel Silir Daksina,  ialah peristiwa dimana   Umi melihat persembahan tarian zapin . Haiqal bersedia untuk memperse