TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN ANDA KINI JUMLAH PAPARAN KAMI 200 000 ++
SEMOGA BERJAYA DALAM PEPERIKSAAN
TEMA UMUM :
Peningkatan sosial dalam
sesebuah tamadun meliputi aspek pendidikan yang membantu manusia untuk
meningkatkan tahap intelek yang seterusnya membawa kepada peningkatan dalam
bidang-bidang lain.
Berdasarkan pernyataan di
atas, anda dikehendaki menjawab soalan berikut.
Format
|
Aspek
|
Perincian
|
Markah
|
Pengenalan
|
Memahami tujuan pendidikan di Athens
|
1. Pengenalan
Jelaskan tujuan pendidikan di Athens.
|
5 Markah
|
Isi dan Huraian
|
Menganalisis perkembangan pendidikan dalam tamadun Yunani
|
2. Terangkan perkembangan pendidikan dalam Tamadun Yunani
|
10 Markah
|
Memahami ciri-ciri pendidikan dalam tamadun Rom
|
3. Apakah ciri-ciri pendidikan dalam tamadun Rom
|
10 Markah
|
|
Menganalisis peningkatan aspek pendidikan dalam Tamadun Cina dan
India
|
4. Jelaskan peningkatan aspek pendidikan dalam :
(a) Tamadun India
(b) Tamadun China
|
15 Markah
15 Markah
|
|
Menilai faktor-faktor Malaysia menjadi pusat kecemerlangan pendidikan
serantau
|
5. Apakah faktor kejayaan Malaysia menjadi pusat kecemerlangan
pendidikan serantau?
|
10 Markah
|
|
Mengaplikasikan kebenaran usaha berterusan dalam pendidikan di
Malaysia untuk memperkembangkan potensi individu.
|
6. Pendidikan di Malaysia merupakan usaha berterusan kea rah
memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu. Buktikan
kebenaran pernyataan tersebut.
|
10 Markah
|
|
Mencipta idea tentang langkah untuk mengatasi segala cabaran dalam
meningkatkan kualiti pendidikan Malaysia.
|
7. Huraikan cabaran yang dihadapi oleh Malaysia dalam meningkatkan
kualiti pendidikan dan cadangkan langkah untuk mengatasi cabaran tersebut.
|
10 Markah
|
|
Menghayati Nilai-nilai Murni/iktibar/patriotism daripada tajuk yang
dikaji.
|
8. Jelaskan iktibar yang diperolehi berdasarkan tajuk yang dikaji.
|
10 Markah
|
|
Rumusan
|
Merumuskan secara keseluruhan tentang tajuk yang dibincangkan.
|
9. Sedikan rumusan berdasarkan perkara berikut :
·
Pengetahuan yang diperoleh
·
Nilai patriotisme
·
Harapan untuk mengekalkan kemajuan Negara.
|
5 Markah
|
Soalan
|
Isi dan Huraian
|
Markah
|
Pengenalan
|
1. Pengenalan
Jelaskan tujuan pendidikan di Athens.
·
Pendidikan
bertujuan melahirkan manusia yang seimbang pencapaiannya dari sudut rohani
dan jasmani.
·
Pendidikan
juga bertujuan untuk melahiran golongan sejarahwan dan ahli falsafah.
·
Manusia
cemerlang dapat memenuhi tuntutan mental dan fizikal
·
Hanya
manusia yang cemerlang yang dianggap dapat memberikan sumbangan kepada kesejahteraan
kehidupan manusia
·
Aktiviti
pendidikan, sukan, muzik, kesusasteraan, seni berpidato, membaca, menghafal
dan menulis dititikberatkan di Athens.
|
5 Markah
|
Isi dan Huraian
|
2. Terangkan perkembangan pendidikan dalam Tamadun Yunani
·
Pendidikan
yang bertujuan untuk melahirkan manusia yang seimbang dari segi rohani dan
jasmani dilaksanakan di Athens
·
Sementara
Pendidikan di Sparta mementingkan latihan fizikal dan kemahiran menggunakan
senjata berbanding pendidikan mental
·
Banyak
sekolah falsafah telah tembuh dan berkembang di negara kota
·
Seperti
Athens, Thebes, Elea dan Miletus
·
Athens
juga dikatakan sebagai Pusat Cendekiawan Yunani yang penting semasa
pemerintahan Pericles
·
Sekolah
telah melahirkan sejarawan
·
Seperti
Thucydides dan Herodotus
·
Disamping
ramai ahli pemikir sains ddan teknologi seperti Thales, Anaximander dan
Anaxagoras
|
10 Markah
|
3. Apakah ciri-ciri pendidikan dalam tamadun Rom
·
Menekankan
aplikasi ilmu yang praktikal.
·
Menekankan
semangat setia kepada Rom.
·
Peringkat
awal banyak mengambil unsur dari Yunani.
·
Pusat
pendidikan berkembang pesat di bandar-bandar Rom.
·
Pusat
pendidikan telah melahirkan jurutera yang dapat membina sistem pengairan,
bangunan dan jalan raya.
·
Pusat
pendidikan dapat melahirkan ahli falsafah dan sejarawan.
|
10 Markah
|
|
4. Jelaskan peningkatan aspek pendidikan dalam :
(a) Tamadun India
·
Peningkatan
dalam bidang pendidikan bermula pada zaman Vedik dan berteraskan agama Hindu
adalah untuk manusia menghadap hari selepas mati.
·
Ditekankan untuk mendalami kitab-kitab dan
mempelajari bahasa Sanskrit. Kaedah merupakan bagi mendalami kitab-kitab
Veda.
·
Pendidikan
cuma diberikan kepada kaum lelaki manakala kaum wanita tidak diberi peluang
untuk belajar.
·
Pada
awalnya tempat belajar hanya di istana dan rumah. Kemudian apabila berkembang
dengan baik pusat pendidikan tinggi telah dibina, iaitu yang pertama sekali
tertubuhnya Kolej Brahman.
·
Pada
abad pertama Masihi wujud universiti yang pertama iaitu Universiti Taxila dan
Universiti Nalanda pada abad kelima masihi.
·
Untuk
mencapai taraf Brahmin yang berpendidikan seseorang harus menghafal pelbagai
buku agama khususnya kitab Veda yang mengandungi pelbagai peraturan ritual,
mantera, dan lagu-lagu agama. Selain itu, mereka mempelajari karya saintifik
dan falsafah.
(b) Tamadun China
·
Terdapat
tiga peringkat pendidikan iaitu;
Sekolah rendah : Kegiatan mengenal dan menghafal tulisan ideogram dan
sembilan buah buku suci tanpa memahami maknanya
·
Sekolah
menengah : Tumpuan terhadap karangan dan sastera
·
Pendidikan
tinggi : Memperterjemah buku suci
·
Matlamat
utama pendidikan tamadun China adalah untuk lulus dalam Peperiksaan Awam
Kerajaan. Peperiksaan ini dijalankan dalam tiga peringkat;
·
Peringkat
daerah- tahap pertama Hsiu Tai, setaraf dengan ijazah pertama. Diadakan dua
kali dalam tempoh tiga tahun. Sesiapa yang lulus pada tahap ini layak menjadi
pegawai kerajaan untuk ijazah pertama sementara ijazah ketiga layak menjadi
pendidik.
·
Peringkat wilayah-tahap kedua Chun–Jen,
setaraf dengan sarjana. Diadakan tiga tahun sekali.
·
Peringkat
Negara - tahap ketiga Chin Shih, setaraf dengan doktor falsafah. Diadakan
tiga tahun sekali.
·
Pengendalian
peperiksaan awam;
·
a)
Diadakan dengan ketat.
·
b)
Mereka yang didapati meniru akan dikenakan hukuman mati.
·
c)
Untuk memastikan tidak ada penipuan, pemeriksa akan dikurung sebelum tiba
hari peperiksaan.
·
d)
Mereka yang akan mengambil peperiksaan akan ditempatkan di dalam bilik kecil
dengan disediakan makanan dan dikurung selama tiga hari untuk menulis
jawapan.
|
15 Markah
15 Markah
|
|
5. Apakah faktor kejayaan Malaysia menjadi pusat kecemerlangan
pendidikan serantau?
·
Kestabilan
politik
-
Ketiadaan
pergolakkan politik di Malaysia mendorang banyak pelajar dari dalam dan luar
negara untuk melanjutkan pelajaran di Malaysia yang stabil politiknya
·
Aman
dan makmur
-
Keadaan
aman dan makmur di Malaysia telah menarik minat pelajar luar untuk
melanjutkan pelajaran di Malaysia kerana aman dan makmur serta dihindari
daripada peperangan
·
Ekonomi
yang stabil
-
Kedudukan
ekonomi negara yang stabil menarik minat pihak institut pengajian tinggi
swasta membuka cawangan sekolahnya di Malaysia kerana beranggapan memperoleh
pulangan yang berhasil
·
Sistem
Pendidikan yang berkualiti
-
Pengenalan
Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia ( PPPM ) 2015-2025 telah menjadi titik
tolak dalam menjadikan pendidikan Malaysia setanding dengan negara lain dan
Pendidikan Malaysia telah diiktiraf antara yang terbaik di dunia.
·
Kemudahan
dan fasiliti pendidikan yang baik
-
Kemudahan
tempat belajar dan tinggal bagi pelajar seperti pembangunan Edu City telah memberi
keselesaan bagi pelajar untuk belajar dan sekaligus memastikan potensi mereka
boleh dicungkil.
|
10 Markah
|
|
6. Pendidikan di Malaysia merupakan usaha berterusan kearah
memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu. Buktikan
kebenaran pernyataan tersebut.
·
Pengenalan
Sistem Pembelajaran Abad Ke-21
-
Bagi
Melonjakkan Sistem pendidikan negara Sistem Pembelajaran Abad Ke-21 telah di
perkenalkan bagi meningkatkan kualiti pendidikan negara dengan menerusi
soalan kemahiran berfikiran aras tinggi dan sebagainya.
·
Pelaksanaan
Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia ( PPPM )
-
Sebagai
usaha bagi meningkatkan mutu pendidikan negara setandingan dengan negara
maju, PPPM diharap dapat menjadi suntikan semangat bagi memastikan pendidikan
nasional ditambah baik dan dimajukan.
·
Kolobrasi
Dengan Pendidikan Luar
-
Contohnya,
kerajaan Malaysia pernah bekerjasama dengan negara Singapura dalam meningkat
pendidikan negara melalui bidang kesusasteraan dan teknologi
-
Pertukaran
pelajar antara negara yang disertai pelajar Malaysia juga membantu
meningkatkan mutu pendidikan dan pembelajaran.
·
Pembangunan
Edu City
·
Penubuhan
Ptptn dan Biasiswa Lain
·
Penubuhan
Sekolah Berasrama Penuh dan Vokasional
·
Penubuhan
Beberapa Universiti Awam
·
Pendidikan
Secara Percuma Sejak Awal Sekolah
|
10 Markah
|
|
7. Huraikan cabaran yang dihadapi oleh Malaysia dalam meningkatkan
kualiti pendidikan dan cadangkan langkah untuk mengatasi cabaran tersebut.
·
Cabaran
-
Guru
kurang latihan dalam melaksanakan aktiviti pembelajaran dan pengajaran abad
ke-21
-
Kebanyakkan
sekolah kekurangan fasiliti dalam melaksanakan aktiviti pembelajaran abad
ke-21
-
Pelajar
kurang berminat untuk meneruskan pengajian diperingkat yang lebih tinggi
-
Sistem
sekolah vernakular
-
·
Langkah
-
Memberikan
Kursus kepada guru tentang pembelajaran abad ke-21
-
Kerajaan
perlu menyediakan peruntukan bagi sekolah menaik taraf prasarana dan
kemudahan di sekolah
-
Kerajaan
perlu menubuhan satu tabung pendidikan untuk membantu pelajar dari segi
kewangan untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi
-
Kerajaan
perlu memberikan biasiswa kepada pelajar yang cemerlang dalam pendidikan
untuk merangsang semangat pelajar lain untuk terus berusaha mendapatkannya
-
Kerajaan
perlu menyeragamkan sistem pendidikan sekolah agar semua pelajar memperoleh
pendidikan yang baik
|
10 Markah
|
|
8. Jelaskan iktibar yang diperolehi berdasarkan tajuk yang dikaji.
-
Patriotisme
-
Bersungguh-sungguh
-
Bekerjasama
-
Berilmu
Pengetahuan
-
Berkeyakinan
Tinggi
-
Berpandangan
Jauh
-
Tidak
Mementingkan Diri
-
Berdisiplin
-
Berdaya
Maju
-
Rajin
Berusaha
|
10 Markah
|
|
Rumusan
|
9. Sedikan rumusan berdasarkan perkara berikut :
-
Memahami
peningkatan dan perkembagan pendidikan di Tamadun China, India, Yunani dan
Rom
-
Memahami
cabaran dan langkah dihadapi dalam memajukan system pendidikan di Malaysia
-
Bersama-sama
kerajaan Malaysia dalam memajukan system pendidikan negara
-
Meneruskan
pelbagai program pembangunan pendidikan Malaysia bagi melahirkan masyarakat
yang berdaya saing
-
Memastikan
negara aman dan damai agar ekonomi negara terus berkembang
|
5 Markah
|
boleh email skema jawapan?
BalasPadamboleh email skema jawapan?
BalasPadammacam mana copy?
BalasPadamMacam tu
Padam