Langkau ke kandungan utama

SEJARAH KERTAS 3 : PENINGKATAN TAMADUN ( PENDIDIKAN )

TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN ANDA KINI JUMLAH PAPARAN KAMI 200 000 ++
SEMOGA BERJAYA DALAM PEPERIKSAAN


TEMA UMUM :
Peningkatan sosial dalam sesebuah tamadun meliputi aspek pendidikan yang membantu manusia untuk meningkatkan tahap intelek yang seterusnya membawa kepada peningkatan dalam bidang-bidang lain.
Berdasarkan pernyataan di atas, anda dikehendaki menjawab soalan berikut.

Format
Aspek

Perincian
Markah
Pengenalan
Memahami tujuan pendidikan di Athens
1. Pengenalan

Jelaskan tujuan pendidikan di Athens.

5 Markah
Isi dan Huraian
Menganalisis perkembangan pendidikan dalam tamadun Yunani
2. Terangkan perkembangan pendidikan dalam Tamadun Yunani

10 Markah
Memahami ciri-ciri pendidikan dalam tamadun Rom
3. Apakah ciri-ciri pendidikan dalam tamadun Rom

10 Markah
Menganalisis peningkatan aspek pendidikan dalam Tamadun Cina dan India
4. Jelaskan peningkatan aspek pendidikan dalam :

(a) Tamadun India
(b) Tamadun China




15 Markah
15 Markah
Menilai faktor-faktor Malaysia menjadi pusat kecemerlangan pendidikan serantau
5. Apakah faktor kejayaan Malaysia menjadi pusat kecemerlangan pendidikan serantau?

10 Markah
Mengaplikasikan kebenaran usaha berterusan dalam pendidikan di Malaysia untuk memperkembangkan potensi individu.
6. Pendidikan di Malaysia merupakan usaha berterusan kea rah memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu. Buktikan kebenaran pernyataan tersebut.

10 Markah
Mencipta idea tentang langkah untuk mengatasi segala cabaran dalam meningkatkan kualiti pendidikan Malaysia.
7. Huraikan cabaran yang dihadapi oleh Malaysia dalam meningkatkan kualiti pendidikan dan cadangkan langkah untuk mengatasi cabaran tersebut.
10 Markah
Menghayati Nilai-nilai Murni/iktibar/patriotism daripada tajuk yang dikaji.
8. Jelaskan iktibar yang diperolehi berdasarkan tajuk yang dikaji.
10 Markah
Rumusan
Merumuskan secara keseluruhan tentang tajuk yang dibincangkan.
9. Sedikan rumusan berdasarkan perkara berikut :

·         Pengetahuan yang diperoleh
·         Nilai patriotisme
·         Harapan untuk mengekalkan kemajuan Negara.
5 Markah

Soalan
Isi dan Huraian
Markah
Pengenalan
1. Pengenalan

Jelaskan tujuan pendidikan di Athens.

·         Pendidikan bertujuan melahirkan manusia yang seimbang pencapaiannya dari sudut rohani dan jasmani.
·         Pendidikan juga bertujuan untuk melahiran golongan sejarahwan dan ahli falsafah.
·         Manusia cemerlang dapat memenuhi tuntutan mental dan fizikal
·         Hanya manusia yang cemerlang yang dianggap dapat memberikan sumbangan kepada kesejahteraan kehidupan manusia
·         Aktiviti pendidikan, sukan, muzik, kesusasteraan, seni berpidato, membaca, menghafal dan menulis dititikberatkan di Athens.


5 Markah
Isi dan Huraian
2. Terangkan perkembangan pendidikan dalam Tamadun Yunani

·         Pendidikan yang bertujuan untuk melahirkan manusia yang seimbang dari segi rohani dan jasmani dilaksanakan di Athens
·         Sementara Pendidikan di Sparta mementingkan latihan fizikal dan kemahiran menggunakan senjata berbanding pendidikan mental
·         Banyak sekolah falsafah telah tembuh dan berkembang di negara kota
·         Seperti Athens, Thebes, Elea dan Miletus
·         Athens juga dikatakan sebagai Pusat Cendekiawan Yunani yang penting semasa pemerintahan Pericles
·         Sekolah telah melahirkan sejarawan
·         Seperti Thucydides dan Herodotus
·         Disamping ramai ahli pemikir sains ddan teknologi seperti Thales, Anaximander dan Anaxagoras

10 Markah
3. Apakah ciri-ciri pendidikan dalam tamadun Rom

·         Menekankan aplikasi ilmu yang praktikal.
·         Menekankan semangat setia kepada Rom.
·         Peringkat awal banyak mengambil unsur dari Yunani.
·         Pusat pendidikan berkembang pesat di bandar-bandar Rom.
·         Pusat pendidikan telah melahirkan jurutera yang dapat membina sistem pengairan, bangunan dan jalan raya.
·         Pusat pendidikan dapat melahirkan ahli falsafah dan sejarawan.

10 Markah
4. Jelaskan peningkatan aspek pendidikan dalam :

(a) Tamadun India

·         Peningkatan dalam bidang pendidikan bermula pada zaman Vedik dan berteraskan agama Hindu adalah untuk manusia menghadap hari selepas mati.
·          Ditekankan untuk mendalami kitab-kitab dan mempelajari bahasa Sanskrit. Kaedah merupakan bagi mendalami kitab-kitab Veda.
·         Pendidikan cuma diberikan kepada kaum lelaki manakala kaum wanita tidak diberi peluang untuk belajar.
·         Pada awalnya tempat belajar hanya di istana dan rumah. Kemudian apabila berkembang dengan baik pusat pendidikan tinggi telah dibina, iaitu yang pertama sekali tertubuhnya Kolej Brahman.
·         Pada abad pertama Masihi wujud universiti yang pertama iaitu Universiti Taxila dan Universiti Nalanda pada abad kelima masihi.
·         Untuk mencapai taraf Brahmin yang berpendidikan seseorang harus menghafal pelbagai buku agama khususnya kitab Veda yang mengandungi pelbagai peraturan ritual, mantera, dan lagu-lagu agama. Selain itu, mereka mempelajari karya saintifik dan falsafah.
  • Pendidikan juga adalah untuk meningkatkan ilmu sains, mengatasi buta huruf serta menjawat jawatan dalam kerajaan.

(b) Tamadun China

·         Terdapat tiga peringkat pendidikan iaitu;
Sekolah rendah : Kegiatan mengenal dan menghafal tulisan ideogram dan sembilan buah buku suci tanpa memahami maknanya
·         Sekolah menengah : Tumpuan terhadap karangan dan sastera
·         Pendidikan tinggi : Memperterjemah buku suci
·         Matlamat utama pendidikan tamadun China adalah untuk lulus dalam Peperiksaan Awam Kerajaan. Peperiksaan ini dijalankan dalam tiga peringkat;
·         Peringkat daerah- tahap pertama Hsiu Tai, setaraf dengan ijazah pertama. Diadakan dua kali dalam tempoh tiga tahun. Sesiapa yang lulus pada tahap ini layak menjadi pegawai kerajaan untuk ijazah pertama sementara ijazah ketiga layak menjadi pendidik.
·          Peringkat wilayah-tahap kedua Chun–Jen, setaraf dengan sarjana. Diadakan tiga tahun sekali.
·         Peringkat Negara - tahap ketiga Chin Shih, setaraf dengan doktor falsafah. Diadakan tiga tahun sekali.
·         Pengendalian peperiksaan awam;
·         a) Diadakan dengan ketat.
·         b) Mereka yang didapati meniru akan dikenakan hukuman mati.
·         c) Untuk memastikan tidak ada penipuan, pemeriksa akan dikurung sebelum tiba hari peperiksaan.
·         d) Mereka yang akan mengambil peperiksaan akan ditempatkan di dalam bilik kecil dengan disediakan makanan dan dikurung selama tiga hari untuk menulis jawapan.
  • Sistem peperiksaan awam China merupakan yang tertua sekali di dunia.



15 Markah



























15 Markah
5. Apakah faktor kejayaan Malaysia menjadi pusat kecemerlangan pendidikan serantau?

·         Kestabilan politik
-          Ketiadaan pergolakkan politik di Malaysia mendorang banyak pelajar dari dalam dan luar negara untuk melanjutkan pelajaran di Malaysia yang stabil politiknya
·         Aman dan makmur
-          Keadaan aman dan makmur di Malaysia telah menarik minat pelajar luar untuk melanjutkan pelajaran di Malaysia kerana aman dan makmur serta dihindari daripada peperangan
·         Ekonomi yang stabil
-          Kedudukan ekonomi negara yang stabil menarik minat pihak institut pengajian tinggi swasta membuka cawangan sekolahnya di Malaysia kerana beranggapan memperoleh pulangan yang berhasil
·         Sistem Pendidikan yang berkualiti
-          Pengenalan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia ( PPPM ) 2015-2025 telah menjadi titik tolak dalam menjadikan pendidikan Malaysia setanding dengan negara lain dan Pendidikan Malaysia telah diiktiraf antara yang terbaik di dunia.
·         Kemudahan dan fasiliti pendidikan yang baik
-          Kemudahan tempat belajar dan tinggal bagi pelajar seperti pembangunan Edu City telah memberi keselesaan bagi pelajar untuk belajar dan sekaligus memastikan potensi mereka boleh dicungkil.

10 Markah
6. Pendidikan di Malaysia merupakan usaha berterusan kearah memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu. Buktikan kebenaran pernyataan tersebut.

·         Pengenalan Sistem Pembelajaran Abad Ke-21
-          Bagi Melonjakkan Sistem pendidikan negara Sistem Pembelajaran Abad Ke-21 telah di perkenalkan bagi meningkatkan kualiti pendidikan negara dengan menerusi soalan kemahiran berfikiran aras tinggi dan sebagainya.
·         Pelaksanaan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia ( PPPM )
-          Sebagai usaha bagi meningkatkan mutu pendidikan negara setandingan dengan negara maju, PPPM diharap dapat menjadi suntikan semangat bagi memastikan pendidikan nasional ditambah baik dan dimajukan.
·         Kolobrasi Dengan Pendidikan Luar
-          Contohnya, kerajaan Malaysia pernah bekerjasama dengan negara Singapura dalam meningkat pendidikan negara melalui bidang kesusasteraan dan teknologi
-          Pertukaran pelajar antara negara yang disertai pelajar Malaysia juga membantu meningkatkan mutu pendidikan dan pembelajaran.
·         Pembangunan Edu City
·         Penubuhan Ptptn dan Biasiswa Lain
·         Penubuhan Sekolah Berasrama Penuh dan Vokasional
·         Penubuhan Beberapa Universiti Awam
·         Pendidikan Secara Percuma Sejak Awal Sekolah

10 Markah
7. Huraikan cabaran yang dihadapi oleh Malaysia dalam meningkatkan kualiti pendidikan dan cadangkan langkah untuk mengatasi cabaran tersebut.

·         Cabaran
-          Guru kurang latihan dalam melaksanakan aktiviti pembelajaran dan pengajaran abad ke-21
-          Kebanyakkan sekolah kekurangan fasiliti dalam melaksanakan aktiviti pembelajaran abad ke-21
-          Pelajar kurang berminat untuk meneruskan pengajian diperingkat yang lebih tinggi
-          Sistem sekolah vernakular
-           
·         Langkah
-          Memberikan Kursus kepada guru tentang pembelajaran abad ke-21
-          Kerajaan perlu menyediakan peruntukan bagi sekolah menaik taraf prasarana dan kemudahan di sekolah
-          Kerajaan perlu menubuhan satu tabung pendidikan untuk membantu pelajar dari segi kewangan untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi
-          Kerajaan perlu memberikan biasiswa kepada pelajar yang cemerlang dalam pendidikan untuk merangsang semangat pelajar lain untuk terus berusaha mendapatkannya
-          Kerajaan perlu menyeragamkan sistem pendidikan sekolah agar semua pelajar memperoleh pendidikan yang baik

10 Markah
8. Jelaskan iktibar yang diperolehi berdasarkan tajuk yang dikaji.

-          Patriotisme
-          Bersungguh-sungguh
-          Bekerjasama
-          Berilmu Pengetahuan
-          Berkeyakinan Tinggi
-          Berpandangan Jauh
-          Tidak Mementingkan Diri
-          Berdisiplin
-          Berdaya Maju
-          Rajin Berusaha

10 Markah
Rumusan
9. Sedikan rumusan berdasarkan perkara berikut :

  • Pengetahuan yang diperoleh
-          Memahami peningkatan dan perkembagan pendidikan di Tamadun China, India, Yunani dan Rom
-          Memahami cabaran dan langkah dihadapi dalam memajukan system pendidikan di Malaysia
  • Nilai patriotisme
-          Bersama-sama kerajaan Malaysia dalam memajukan system pendidikan negara
  • Harapan untuk mengekalkan kemajuan Negara.
-          Meneruskan pelbagai program pembangunan pendidikan Malaysia bagi melahirkan masyarakat yang berdaya saing
-          Memastikan negara aman dan damai agar ekonomi negara terus berkembang

5 Markah



Ulasan

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

NOVEL DI SEBALIK DINARA ( PERISTIWA MENARIK )

TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN ANDA TERHADAP BLOG SAYA  SEMOGA CEMERLANG DALAM PEPERIKSAAN Peristiwa-Peristiwa Menarik 1. Peristiwa-peristiwa yang menarik perlu diolah oleh pengarang untuk menarik minat pembaca bagi meneruskan pembacaan sesbuah novel. berdasarkan novel yang anda kaji, huraikan peristiwa-peristiwa menarik yang terdapat dalam novel tersebut.         Novel yang saya pelajari ialah Di Sebalik Dinara karya Dayang noor yang mengisahkan tentang persaingan dunia sains antara Karl dan medina sehingga melupakan unsur-unsur kemanusiaan. Novel ini telah memaparkan beberapa peristiwa menarik.             Antaranya ialah peristiwa Aqram berpura-pura tidur semasa di dalam kapal terbang. Dia mengambil cawan kecil dan menguji kesan air liur yang melekat pada cawan. Kajian yang dibuat Dr Maxi mendapati Farisha dikatakan individu mampu menyelamatkan Dinara. Peristiwa ini dianggap menarik kerana kebijaksanaan Aqram menjalankan tugas dan kecanggihan kajian sains yang mendalam

NOVEL DI SEBALIK DINARA ( PERISTIWA YANG BOLEH DIJADIKAN TELADAN )

Peristiwa-Peristiwa Yang Boleh Dijadikan Teladan 1. Terdapat Peristiwa-peristiwa didalam Novel telah diolah oleh pengarang untuk dijadikan kepada pembaca. Berdasarkan novel yang anda kaji, huraikan Peristiwa-Peristiwa Yang Boleh Dijadikan Teladan yang terdapat dalam novel tersebut.         Novel yang saya pelajari ialah Di Sebalik Dinara karya Dayang noor yang mengisahkan tentang persaingan dunia sains antara Karl dan Medina sehingga melupakan unsur-unsur kemanusiaan. Novel ini telah memaparkan beberapa peristiwa-peristiwa yang boleh dijadikan teladan kepada pembaca.            Antaranya ialah peristiwa dimana Azraai memasang ‘retinal scanner’ dan intercom di rumah Farisha yang bersambung ke rumahnya . Hal ini menunjukkan bahawa Azraai sangat mengambil berat perihal keselamatan adiknya. Peristiwa ini telah mengajar saya supaya sentiasa memiliki hubungan yang baik antara adik beradik kerana merekalah yang sentiasa bersama kita ketika susah dan senang.            Se

NOVEL SILIR DAKSINA ( PERISTIWA MENARIK )

SOALAN 1 Peristiwa-peristiwa yang menarik perlu diolah oleh pengarang untuk menarik minat pembaca bagi meneruskan pembacaan sesbuah novel. Berdasarkan novel yang anda kaji, 2  huraikan peristiwa-peristiwa menarik yang terdapat dalam novel tersebut . (7 Markah) JAWAPAN    Novel yang saya pelajari ialah Novel Silir Daksina karya Nizar Parman yang mengisahkan konflik kekeluargaan yang berlaku antara Abdullah Kayan dan Rafiqah sehingga membawa kepada penceraian dan menyebabkan Haiqal Hakimi terpisah dengan ayahnya. Kerinduan Abdullah Kayan terhadap Haiqal yang mendalam telah menyebabkannya menderita dan meninggal dunia. Haiqal cuba menjejaki warisan peninggalan ayahnya setelah menerima manuskrip daripada Ong See Hwa. Novel ini telah menonjolkan tiga  peristiwa menarik yang terdapat dalam novel tersebut.    Antara peristiwa-peristiwa menarik yang terdapat dalam  novel Silir Daksina,  ialah peristiwa dimana   Umi melihat persembahan tarian zapin . Haiqal bersedia untuk memperse