Langkau ke kandungan utama

Youth Evangelization School ( Y.E.S ) 2018 / Sekolah Evangelisasi Belia 2018


       Sebelum saya memulakan entry blog, saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua viewers blog saya. Semoga kekal sihat dan terus diberkati.


Taking Picture Before Our Mission Trip



                Bila mengelamun mengenai kemanakah hala tujuan saya selepas SPM, saya terkenang tentang Youth Evangelization School ( Y.E.S ). Mana mungkin tidak, jikalau sesi “Siapakah Diri Saya?” oleh Sister Shanti yang menyentuh saya secara peribadi. Apabila teringat mengenainya, pasti membuatkan saya terpanggil untuk menulis ulasan saya terhadap pengalaman saya sepanjang mengikuti program tersebut.

               Sebulan sibuk melakukan persiapan mengambil peperiksaan SPM. Notifikasi telefon saya menarik perhatian saya. Terlihat dalam Group PYM St .Theresa Masai mengenai program Youth Evangelization School ( Y.E.S ) yang akan dianjurkan buat kali pertama di Oasis, Kluang. Saat itu saya  tidak mengendahkannya kerana tumpuan masih pada peperiksaan. Bila pengumuman oleh Paderi Paroki semasa misa mengenai program tersebut. Diri saya seolah terpanggil untuk mengertainya. Dalam kerisauan mengenai program “3 Minggu” yang lama dan hala tuju saya dalam menunggu sijil SPM. Niat saya nak kerja ataupun belajar memandu dahulu. Impian nak melancong tapi tak kesampaian. Tak apa ada banyak peluang lagi.

             Disamping saya ada dua rakan segereja yang mengikuti program tersebut. Kelihatan mereka tak sabar dan bersedia untuk menyertai program tersebut daripada saya. Haha biasalah saya. Pemalas sikit. Nak dipendekan cerita, Pada pukul 8 pagi 10 Januari 2018. Kami bertolak dari Larkin Sentral Ke Oasis, Kluang. Ikut serta dengan kami ada beberapa peserta dari Johor Bahru. Bila kami turun bas baru mereka tahu kami peserta program tersebut. Jadi mulai situ kami berkenalan antara satu sama lain.

             Pada minggu pertama, kami diperkenalkan antara satu sama lain.  Ramai di antara kita teruja untuk berada dalam persekitaran yang baru; ada yang enggan menghadiri tetapi secara keseluruhan kami tidak sabar untuk tiga minggu dari rumah. Pada hari pertama sesi kami dimulai debfab sesi “Suai Kenal”.  Terdapat 19 peserta daripada gereja-gereja yang berlainan, sesi “Suai Kenal” membantu 'memecahkan' kegelisahan dan kebimbangan kita di kem. Pada hari kedua, Sesi tentang “Siapakah Diri Saya?” sebagai individu tanpa bayangan dan pengaruh keluarga kita telah menyentuh diri kami khusus tentang hala tuju kami setelah SPM. Kami juga mempelajari tentang pelbagai emosi yang mempengaruhi pemikiran dan tindakan. Hal ini membantu kami untuk mengawal emosi apabila keluar melakukan kerja misi atau dalam kehidupan seharian. Semua sesi ini telah dijalankan oleh Sister Shanti. Di samping itu, kami dapat mengetahui lebih banyak tentang teologi gereja dan sejarah Gereja Katolik yang menarik oleh Sister Margerete. Perkongsiannya telah mengembangkan pengetahuan dan pemahaman kita mengenai gereja katolik.

                  Setelah dipersiapkan dari segi fizikal dan rohani. Pada minggu kedua, kami diutus untuk menginjil dan berkongsi kasih dan rahmat Kristus dalam tindakan kami setiap hari dalam kerja misi selama 1 Minggu.  Minggu ini juga kita dibahagikan kepada beberapa kumpulan untuk memulakan kerja misi. Sebelum pergi kami mengambil gambar sebagai satu team dan tanda kenang kenangan. Kumpulan Pertama tinggal di Kluang dan berkhidmat di Miriam Home dan Rumah Damu. Satu lagi kumpulan pergi ke Perkampungan Orang Asli Bekok. Kumpulan ketiga pergi ke Johor Bahru untuk melawat Rumah Dignity, tempat perlindungan HIV dan Villa Paulos. Saya telah diutus untuk berkhidmat di perkampungan Orang Asli Bekok. Pada mulanya, saya jangka akan ke Johor Bahru tetapi saya terpaksa mengantikan tempat rakan saya kerana kecederaan yang dihadapinya.

               Semasa melakukan misi, kami dedahkan dengan realiti kehidupan yang sebenar. Kami telah berganjak daripada zon selasa kami selama ini. Dalam kerja misi, iman dan ilmu kristiani kami diuji sehingga ke tahap maksimum. Ada diantara kami terkesima dengan realiti dunia yang pecah. Namun kehadiran kami telah sedikit sebanyak mengubati derita dunia sekaligus menjadi Garam dan terang dunia dimanapun kami berada. Secara peribadi, kerja misi mengajar saya erti kesyukuran dan menghilangkan sikap pentingkan diri dan malu untuk mencapai semua orang daripada pelbagai latar belakang.

              Pada minggu terakhir setiap seorang daripada kami dijemput untuk berkongsi sedikit sebanyak pengalaman sepanjang kami mengikuti kerja misi. Melalui perkongsian, ada diantara kami berminat untuk menjadi missionary pada masa hadapan. Semangat menginjil dalam diri kami terus bercahaya dan membara.

               Sesi terakhir telah dijalankan oleh Encik Dave Cameron iaitu Ajaran Sosial Gereja Katolik. Beliau menyentuh pelbagai isu yang melanda kita dalam masyarakat hari ini. Dia menggalakkan kami menggunakan suara kami sebagai belia untuk mengubah masyarakat kita. Melalui galakan beliau, ada diantara kami komited untuk meneruskan pelayanan tidak kira dimana kami berada.


                Pada hari terakhir, kami menyertai Misa Terakhir. Kami secara peribadi kehadapan untuk mengucapkan Ya dihadapan Uskup untuk menjadi missionari dimanapun kami berada. Kami pulang dari kem ini dengan banyak pengajaran, kenangan yang tidak terhingga dan persahatan yang setia. Meskipun perselisihan faham berlaku antara kami. Namun dalam Kristus kami dapat mencari jalan penyelesaian. Kami mempelajari pelbagai cara untuk berdoa, bagaimana untuk menjadi pemimpin, dan yang paling penting, bagaimana untuk menyerahkan diri kepada Tuhan.


Di Bawah Saya Sediakan Sedikit Gambar :-





Youth Evangelization School 2018




Oasis, Kluang




Dalam Perjalanan Ke Bekok




Rumah Besar Katolik Tok Batin Bong Ajang




Gereja St. Matthew, Tangkak



Jungle Tracking




Sembayang Harian Bersama Komuniti




Altar




Memburu Bersama Komuniti




Mandi Di Gunung Ledang




Bergambar Bersama Keluarga Angkat




Bergambar Bersama Belia




Kluang Art Street




St. Louis, Kluang




Hiking Gunung Lambak



Bergambar Dengan Mr. Dave Cameron




Misa Perutusan









----------------------Sekian Terima Kasih----------------------


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

NOVEL DI SEBALIK DINARA ( PERISTIWA MENARIK )

TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN ANDA TERHADAP BLOG SAYA  SEMOGA CEMERLANG DALAM PEPERIKSAAN Peristiwa-Peristiwa Menarik 1. Peristiwa-peristiwa yang menarik perlu diolah oleh pengarang untuk menarik minat pembaca bagi meneruskan pembacaan sesbuah novel. berdasarkan novel yang anda kaji, huraikan peristiwa-peristiwa menarik yang terdapat dalam novel tersebut.         Novel yang saya pelajari ialah Di Sebalik Dinara karya Dayang noor yang mengisahkan tentang persaingan dunia sains antara Karl dan medina sehingga melupakan unsur-unsur kemanusiaan. Novel ini telah memaparkan beberapa peristiwa menarik.             Antaranya ialah peristiwa Aqram berpura-pura tidur semasa di dalam kapal terbang. Dia mengambil cawan kecil dan menguji kesan air liur yang melekat pada cawan. Kajian yang dibuat Dr Maxi mendapati Farisha dikatakan individu mampu menyelamatkan Dinara. Peristiwa ini dianggap menarik kerana kebijaksanaan Aqram menjalankan tugas dan kecanggihan kajian sains yang mendalam

NOVEL DI SEBALIK DINARA ( PERISTIWA YANG BOLEH DIJADIKAN TELADAN )

Peristiwa-Peristiwa Yang Boleh Dijadikan Teladan 1. Terdapat Peristiwa-peristiwa didalam Novel telah diolah oleh pengarang untuk dijadikan kepada pembaca. Berdasarkan novel yang anda kaji, huraikan Peristiwa-Peristiwa Yang Boleh Dijadikan Teladan yang terdapat dalam novel tersebut.         Novel yang saya pelajari ialah Di Sebalik Dinara karya Dayang noor yang mengisahkan tentang persaingan dunia sains antara Karl dan Medina sehingga melupakan unsur-unsur kemanusiaan. Novel ini telah memaparkan beberapa peristiwa-peristiwa yang boleh dijadikan teladan kepada pembaca.            Antaranya ialah peristiwa dimana Azraai memasang ‘retinal scanner’ dan intercom di rumah Farisha yang bersambung ke rumahnya . Hal ini menunjukkan bahawa Azraai sangat mengambil berat perihal keselamatan adiknya. Peristiwa ini telah mengajar saya supaya sentiasa memiliki hubungan yang baik antara adik beradik kerana merekalah yang sentiasa bersama kita ketika susah dan senang.            Se

NOVEL SILIR DAKSINA ( PERISTIWA MENARIK )

SOALAN 1 Peristiwa-peristiwa yang menarik perlu diolah oleh pengarang untuk menarik minat pembaca bagi meneruskan pembacaan sesbuah novel. Berdasarkan novel yang anda kaji, 2  huraikan peristiwa-peristiwa menarik yang terdapat dalam novel tersebut . (7 Markah) JAWAPAN    Novel yang saya pelajari ialah Novel Silir Daksina karya Nizar Parman yang mengisahkan konflik kekeluargaan yang berlaku antara Abdullah Kayan dan Rafiqah sehingga membawa kepada penceraian dan menyebabkan Haiqal Hakimi terpisah dengan ayahnya. Kerinduan Abdullah Kayan terhadap Haiqal yang mendalam telah menyebabkannya menderita dan meninggal dunia. Haiqal cuba menjejaki warisan peninggalan ayahnya setelah menerima manuskrip daripada Ong See Hwa. Novel ini telah menonjolkan tiga  peristiwa menarik yang terdapat dalam novel tersebut.    Antara peristiwa-peristiwa menarik yang terdapat dalam  novel Silir Daksina,  ialah peristiwa dimana   Umi melihat persembahan tarian zapin . Haiqal bersedia untuk memperse