Langkau ke kandungan utama

SOALAN SEJARAH ESEI ( ZAMAN RENAISSANCE )

Zaman Renaissance bermula di Itali pada abad ke-14 dan kemudiannya berkembang ke Eropah
Barat sehingga kira-kira abad ke-17.


     style="display:inline-block;width:120px;height:240px"
     data-ad-client="ca-pub-9725455656391565"
     data-ad-slot="4939539871">



(a)     Jelaskan maksud Renaissance.                                                                                            [4 markah]
No.
Fakta dan Huraian
1
Berasal daripada perkataan Itali
2
 Iaitu renisciment – kelahiran semula
3
Penghargaan semula ilmu yang telah dihasilkan oleh cendekiawan
 dalam tamadun Yunani dan Rom
4
Mengembangkan semula kegemilangan tamadun Yunani dan Rom
 yang malap pada Zaman Gelap

(b)    Mengapakah zaman Renaissance bermula di Itali?                                                        [8 markah]

No.
Fakta dan Huraian

F1 Kemunculan bandar terkenal
H1a Venice/Genoa/Florence/Rom/Milan
H1b pusat perdagangan antarabangsa

F2 Dari segi geografi
H2a kedudukan Itali strategik
H2b dikelilingi oleh Laut Meditrranean
H2c persimpangan utama

F3 Bandar pelabuhan terkenal
H3a Venice/Genoa

F4 Pusat perkembangan idea baru
H4a berlaku pertembungan budaya/bahasa/agama

F5 Kemunculan pedagang kaya
H5a menggunakan kekayaan untuk mengindahkan bandar
H5b menjadikan bandar tumpuan para seniman/cendekiawan
H5e menjadi patron/penaung kepada pelukis/ahli muzik/saintis/penulis
H5d patron terkenal seperti keluarga Medici di Florence
H5e golongan patron berusaha menarik seniman/cendekiawan terbaik ke
 bandar masing-masing
H5f wujud persaingan untuk mendapatkan tokoh cendekiawan

F6 Peranan Paus di Rom
H6a sebagai penaung seniman/cendekiawan
H6b penguasa gereja di Rom mencemburui pencapaian bandar Florence
H6c berhasrat menjadikan Rom cantik seperti Florence
H6d memberi tumpuan kepada kegiatan seni lukis/seni ukir
H6e Paul Julius II mengupah pelukis/pengukir terkenal
H6f untuk mencantikkan gereja/katedral di Rom
H6g pusat seni Renaissance berpindah dari Florence ke Rom

F7 Semangat individualisme
H7a penekanan kepada keupayaan individu
H7a golongan pelukis/pengukir ingin dikenali secara individu/tokoh yang
 tersendiri
H7b bakat dapat dilihat lebih jelas apabila bekerja secara bersendirian
H7c kemahiran dihargai dari segi nilai kesenian
F8 Perubahan dalam pendidikan
H8a menggalakkan pembinaan kemahiraan dalam semua aspek
 intelektual/fizikal

F9 Semangat inkuiri/semangat ingin tahu
H9a muncul golongan manusia yang ingin meneroka bidang/kawasan
 baru

F10 Kemunculan aliran humanisme
H10a menekankan keupayaan manusia berfikir untuk menyelesaikan
 masalah
H10b tokoh seperti Fransesco Petrach/Niccolo Machiavelli/Giovanni
 Bocaccio

F11 Tokoh Renaissance
H11a Leonardo da Vinci/Raphael/Michelangelo/Niccolo
 Machiavelli/Giovanni Bocaccio

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

NOVEL DI SEBALIK DINARA ( PERISTIWA MENARIK )

TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN ANDA TERHADAP BLOG SAYA  SEMOGA CEMERLANG DALAM PEPERIKSAAN Peristiwa-Peristiwa Menarik 1. Peristiwa-peristiwa yang menarik perlu diolah oleh pengarang untuk menarik minat pembaca bagi meneruskan pembacaan sesbuah novel. berdasarkan novel yang anda kaji, huraikan peristiwa-peristiwa menarik yang terdapat dalam novel tersebut.         Novel yang saya pelajari ialah Di Sebalik Dinara karya Dayang noor yang mengisahkan tentang persaingan dunia sains antara Karl dan medina sehingga melupakan unsur-unsur kemanusiaan. Novel ini telah memaparkan beberapa peristiwa menarik.             Antaranya ialah peristiwa Aqram berpura-pura tidur semasa di dalam kapal terbang. Dia mengambil cawan kecil dan menguji kesan air liur yang melekat pada cawan. Kajian yang dibuat Dr Maxi mendapati Farisha dikatakan individu mampu menyelamatkan Dinara. Peristiwa ini dianggap menarik kerana kebijaksanaan Aqram menjalankan tugas dan kecanggihan kajian sains yang mendalam

NOVEL DI SEBALIK DINARA ( PERISTIWA YANG BOLEH DIJADIKAN TELADAN )

Peristiwa-Peristiwa Yang Boleh Dijadikan Teladan 1. Terdapat Peristiwa-peristiwa didalam Novel telah diolah oleh pengarang untuk dijadikan kepada pembaca. Berdasarkan novel yang anda kaji, huraikan Peristiwa-Peristiwa Yang Boleh Dijadikan Teladan yang terdapat dalam novel tersebut.         Novel yang saya pelajari ialah Di Sebalik Dinara karya Dayang noor yang mengisahkan tentang persaingan dunia sains antara Karl dan Medina sehingga melupakan unsur-unsur kemanusiaan. Novel ini telah memaparkan beberapa peristiwa-peristiwa yang boleh dijadikan teladan kepada pembaca.            Antaranya ialah peristiwa dimana Azraai memasang ‘retinal scanner’ dan intercom di rumah Farisha yang bersambung ke rumahnya . Hal ini menunjukkan bahawa Azraai sangat mengambil berat perihal keselamatan adiknya. Peristiwa ini telah mengajar saya supaya sentiasa memiliki hubungan yang baik antara adik beradik kerana merekalah yang sentiasa bersama kita ketika susah dan senang.            Se

NOVEL SILIR DAKSINA ( PERISTIWA MENARIK )

SOALAN 1 Peristiwa-peristiwa yang menarik perlu diolah oleh pengarang untuk menarik minat pembaca bagi meneruskan pembacaan sesbuah novel. Berdasarkan novel yang anda kaji, 2  huraikan peristiwa-peristiwa menarik yang terdapat dalam novel tersebut . (7 Markah) JAWAPAN    Novel yang saya pelajari ialah Novel Silir Daksina karya Nizar Parman yang mengisahkan konflik kekeluargaan yang berlaku antara Abdullah Kayan dan Rafiqah sehingga membawa kepada penceraian dan menyebabkan Haiqal Hakimi terpisah dengan ayahnya. Kerinduan Abdullah Kayan terhadap Haiqal yang mendalam telah menyebabkannya menderita dan meninggal dunia. Haiqal cuba menjejaki warisan peninggalan ayahnya setelah menerima manuskrip daripada Ong See Hwa. Novel ini telah menonjolkan tiga  peristiwa menarik yang terdapat dalam novel tersebut.    Antara peristiwa-peristiwa menarik yang terdapat dalam  novel Silir Daksina,  ialah peristiwa dimana   Umi melihat persembahan tarian zapin . Haiqal bersedia untuk memperse