Zaman Renaissance bermula di
Itali pada abad ke-14 dan kemudiannya berkembang ke Eropah
Barat sehingga kira-kira
abad ke-17.
style="display:inline-block;width:120px;height:240px"
data-ad-client="ca-pub-9725455656391565"
data-ad-slot="4939539871">
(a)
Jelaskan
maksud Renaissance.
[4 markah]
No.
|
Fakta dan Huraian
|
1
|
Berasal daripada perkataan Itali
|
2
|
Iaitu renisciment – kelahiran
semula
|
3
|
Penghargaan semula ilmu yang telah dihasilkan oleh cendekiawan
dalam tamadun Yunani dan Rom
|
4
|
Mengembangkan semula kegemilangan tamadun Yunani dan Rom
yang malap pada Zaman Gelap
|
(b)
Mengapakah zaman Renaissance bermula di Itali? [8 markah]
No.
|
Fakta dan Huraian
|
F1 Kemunculan bandar terkenal
H1a Venice/Genoa/Florence/Rom/Milan
H1b pusat perdagangan antarabangsa
|
|
F2 Dari segi geografi
H2a kedudukan Itali strategik
H2b dikelilingi oleh Laut Meditrranean
H2c persimpangan utama
|
|
F3 Bandar pelabuhan terkenal
H3a Venice/Genoa
|
|
F4 Pusat perkembangan idea baru
H4a berlaku pertembungan budaya/bahasa/agama
|
|
F5 Kemunculan pedagang kaya
H5a menggunakan kekayaan untuk mengindahkan bandar
H5b menjadikan bandar tumpuan para seniman/cendekiawan
H5e menjadi patron/penaung kepada pelukis/ahli muzik/saintis/penulis
H5d patron terkenal seperti keluarga Medici di Florence
H5e golongan patron berusaha menarik seniman/cendekiawan terbaik ke
bandar masing-masing
H5f wujud persaingan untuk mendapatkan tokoh cendekiawan
|
|
F6 Peranan Paus di Rom
H6a sebagai penaung seniman/cendekiawan
H6b penguasa gereja di Rom mencemburui pencapaian bandar Florence
H6c berhasrat menjadikan Rom cantik seperti Florence
H6d memberi tumpuan kepada kegiatan seni lukis/seni ukir
H6e Paul Julius II mengupah pelukis/pengukir terkenal
H6f untuk mencantikkan gereja/katedral di Rom
H6g pusat seni Renaissance berpindah dari Florence ke Rom
|
|
F7 Semangat individualisme
H7a penekanan kepada keupayaan individu
H7a golongan pelukis/pengukir ingin dikenali secara individu/tokoh
yang
tersendiri
H7b bakat dapat dilihat lebih jelas apabila bekerja secara
bersendirian
H7c kemahiran dihargai dari segi nilai kesenian
F8 Perubahan dalam pendidikan
H8a menggalakkan pembinaan kemahiraan dalam semua aspek
intelektual/fizikal
|
|
F9 Semangat inkuiri/semangat ingin tahu
H9a muncul golongan manusia yang ingin meneroka bidang/kawasan
baru
|
|
F10 Kemunculan aliran humanisme
H10a menekankan keupayaan manusia berfikir untuk menyelesaikan
masalah
H10b tokoh seperti Fransesco Petrach/Niccolo Machiavelli/Giovanni
Bocaccio
|
|
F11 Tokoh Renaissance
H11a Leonardo da Vinci/Raphael/Michelangelo/Niccolo
Machiavelli/Giovanni Bocaccio
|
Ulasan
Catat Ulasan