Langkau ke kandungan utama

NOTA SOALAN KOMSAS BAHASA MELAYU SPM KERTAS 2 ( PERTENGAHAN TAHUN 2017 )

KERTAS 2

Soalan 2: Pemahaman

Soalan 2 (b) : Drama ( Bukan Gila )

1.       SINOPSIS

Drama ini berkisar tentang Azmir yang sedang dirawat di wad sakit jiwa Hospital Besar . Sewaktu di wad tersebut,Azmir telah berkhayal akan kehadiran kekasihnya,iaitu Ani. Azmir telah meminta Ani membawa dia keluar tetapi Ani memberitahu dia bahawa mereka bahagia di tempat itu.
            Kemudian, Azmir berkhayal lagi tentang kehadiran ayahnya. Beliau bertanyakan khabar Azmir tetapi Azmir memanggil Ani untuk mengusir ayahnya. Ayahnya mengatakan bahawa beliau sayang akan Azmir tetapi Azmir mengatakan bahawa ayahnya berbohong lalu berlaku pertelingkahan antara Azmir dengan ayahnya sehingga munculnya khayalan tentang Pak Haji datang dan memberikan salam. Azmir bertengkar pula dengan Pak Haji tentang namanya dan sikap manusia yang dikatakan oleh Azmir bercakap lain tetapi berbuat lain.
            Ani muncul semula. Azmir bertanya tentang sebab Ani masih di sisinya. Sewaktu itu, Azmir dan Ani bercakap tentang cinta mereka dan makna cinta. Azmir mengatakan bahawa cinta Ani masih bersifat luaran.
            Setelah itu, Azmir dikunjungi oleh doktor. Setelah memeriksa Azmir, doktor membenarkan Azmir bersiar-siar di luar. Kesempatan itu diambil oleh Azmir untuk keluar dari wad Hospital Besar. Akhirnya, Azmir tiba di lokasi sekumpulan pelakon drama yang sedang berlatih drama bertajuk Sasau. Azmir mengatakan bahawa pelakon-pelakon drama Sasau itu sesat. Malah, Azmir memberikan pendapatnya tentang sistem dalam kehidupan, iaitu sistem prorakyat.
            Sewaktu Azmir memberikan pendapatnya tentang sistem tersebut kepada para pelakon yang berlatih itu, kepalanya berasa sakit. Setelah reda sakitnya, Azmir memberitahu pelakon-pelakon tersebut bahawa syarahanya dan penyakitnya adalah betul. Azmir juga menjelaskan bahawa dia datang untuk membetulkan pelakon-pelakon itu bahawa tidak ada yang sasau tetapi yang ada ialah ketidakbenaran, kepalsuan, dan kepura-puraan. Azmir juga ditanya tentang gila. Sebaliknya, Azmir menjelaskan bahawa bukan gila tetapi suatu penderitaan yang tidak tertanggung. Kemudian, Azmir menghantuk-hantukkan kepalanya sehingga berdarah. Azmir menjelaskan bahawa tindakannya menghantukkan kepala itu adalah bukan kerana gila tetapi akibat menderita suatu kesakitan yang tidak tertanggung dan tidak terucap dengan kata-kata.
Kemudian,doktor datang dan menjelaskan kedudukan sebenar Azmir. Doktor membawa Azmir pulang ke wad sakit jiwa semula. Setelah itu, keadaan Azmir begitu sejak tingkatan enam dan semakin teruk ketika di universiti. Arif menasihati  ibu bapa Azmir agar bersama-sama membantu Azmir. Arif memberitahu ibu bapa Azmir bahawa Azmir memerlukan kasih sayang, semangat dan perangsang, bukannya cemuhan dan penghinaan. Pelakon II memberitahu ibu bapa Azmir bahawa dia melihat Azmir sedang menghadapi suatu penderitaan yang tidak tertanggung. Arif menasihati ibu bapa Azmir agar segera mengunjungi Azmir sebelum terlambat.
            Di wad pesakit jiwa, Azmir berkhayal dan mengimbas kembali tentang kisah cintanya dengan Ani dan kisah hidupnya. Ketika dia sedang berkhayal,dia menjadi lemah dan rebah ke lantai. Ani yang berada di rumah telah membaca berita tentang kematian Azmir seorang diri di wad. Kematiannya dikatakan berpunca daripada penyakit barah otak. Berita itu membuatkan Ani berasa bersalah dan berasa dirinya bersikap kejam terhadap Azmir.

2.       PERWATAKAN

AZMIR

1.         Azmir merupakan watak utama drama.
2.         Dia seorang anak muda .
3.         Azmir menghidap penyakit barah otak.
4.         Dia dikatakan telah mengalami sakit jiwa.
5.         Azmir menerima rawatan sakit jiwa di Hospital Besar.

ARIF

1.         Dia merupakan pengarah drama Sasau.
2.         Arif prihatin terhadap keadaan Azmir.
3.         Arif telah menasihati ibu Azmir berkaitan dengan kasih sayang ibu terhadap        anaknya.
4.         Dia seorang yang berjiwa besar,iaitu sanggup belajar daripada Azmir untuk          membantunnya membikin drama Sasau.

DOKTOR RAZI

1.         Beliau merawat Azmir yang dikatakan menghidap sakit jiwa.
2.         Doktor Razi tidak memahami penyakit yang dialami oleh Azmir.
3.         Doktor Razi bersikap baik terhadap Azmir kerana telah membenarkan Azmir       bersiar-siar.

IBU AZMIR

1.         Beliau telah mengesan sikap gila-gila Azmir sejak anaknya itu di tingkatan enam.
2.         Beliau tidak mampu mengurus Azmir.
3.         Ibu yang tidak menjaga anaknya kerana Azmir lebih suka tinggal di rumah neneknya.
4.         Ibu yang berasa malu dengan sikap anaknya yang gila-gila.

3.       NILAI

1.         Nilai keprihatinan.

            Contohnya, Arif prihatin akan kesakitan dan penderitaan yang ditanggung oleh Azmir.             Arif juga memahami bahawa Azmir tidak gila.

2.         Nilai kesetiaan.

            Contohnya, Azmir setia dengan cintanya terhadap Ani sehingga dia terbayang-bayang       Ani datang kepadanya walaupun hakikatnya, Ani telah meninggalkannya.

3.         Nilai baik hati.

            Contohnya, doktor bertanggungjawab dalam menjalankan tugasnya dengan mencari dan membawa Azmir ke wad pesakit jiwa semula.

4.         Nilai menghargai.

            Contohnya, Azmir menghargai petani, nelayan dan buruh yang telah menyumbang  demi kesejahteraan hidup orang lain.

5.         Nilai kasih sayang.

            Contohnya, bapa Azmir menziarahi Azmir yang dirawat di wad pesakit jiwa.

 
4.       PENGAJARAN

1.         Kita hendaklah sentiasa prihatin terhadap nasib orang lain supaya kita dapat membantu mereka.
            Contohnya, Arif prihatin terhadap nasib Azmir dan telah menasihati ibu Azmir agar segera melawat Azmir di wad pesakit jiwa sebelum terlambat.

2.         Kita hendaklah setia kepada pasangan supaya kita tidak melakukan perbuata khianat.         
            Contohnya, Azmir setia terhadap Ani yang telah meninggalkannya setelah Ani  beranggapan bahawa Azmir gila.

3.         Kita mestilah bersikap baik hati kepada orang lain.
            Contohnya, doktor bersikap baik hati terhadap Azmir dengan membenarkan Azmir         bersiar-siar di kawasan hospital.

4.         Kita hendaklah menghargai jasa orang lain supaya orang tersebut tidak berasa dipinggirkan.
            Contohnya, Azmir menghargai jasa-jasa petani, nelayan, dan buruh yang menyumbang kepada kesejahteraan hidup.

5.         Kita haruslah memberikan kasih sayang yang sepenuhnya terhadap anak-anak. Contohnya, bapa Azmir menziarahi Azmir walaupun anaknya itu dikatakan gila.

Soalan 2 (c) : Prosa Tradisional ( Burung Dipipiskan Lada )

1.       SINOPSIS

- Negara Siam mendengar Melaka sebuah negara yang kuat dan tidak pernah dikalahkan oleh sesiapa. Raja Siam iaitu Bubunnya menghantar wakil berjumpa Sultan Muzaffar Syah meminta supaya Melaka menyembah (membayar ufti) kepada raja Siam. Sultan Muzaffar menolaknya. Raja Siam marah dan menghantar hulubalangnya iaitu Awi Cakri menyerang Melaka.

- Sultan Muzaffar mengetahui berita itu. Baginda mengumpulkan semua orang lelaki di Melaka. Tun Perak dari kelang mengumpulkan orang lelaki dari Kelang dengan keluarga mereka dengan tujuan supaya mereka berperang dengan bersungguh-sungguh demi menyelamatkan keluarga mereka. Tentera Siam dapat dikalahkan. Kebijaksanaan Tun Perak mendapat perhatian sultan dan diminta tinggal di Melaka serta dilantik sebagai bentara.

- Ada seorang Kelang iri hati kepada Tun Perak dan memfitnahnya kepada Sultan bahawa Tun Perak mengainiayainya, Sultan memanggil Tun Perak mengadap untuk ditanya. Tun Perak berkata dia  bertugas untuk negara. Dia meminta sultan memecatnya jika percaya fitnah orang Kelang itu. Sultan sangat gembira dengan percakapan Tun Perak lalu melantiknya sebagai perdana menteri dengan gelaran Paduka Raja. Kedudukan Tun Perak setaraf dengan seorang lagi pegawai iaitu Seri Nara Diraja di balai perjumpaan.

- Orang Melaka berpecah dua. Sebahagian berpihak Paduka Raja dan sebahagian berpihak Seri Nara Diraja. Mereka berdua saling berselisih faham dan tidak bermaufakat hingga boleh membinasakan negara. Sultan sedih dan bercadang mendamaikan mereka berdua.

- Baginda telah menceraikan isterinya Tun Kudu iaitu anak bendahara Seri Wak Raja iaitu saudara Paduka Raja supaya dapat dikahwinkan dengan Seri Nara Diraja. Tun Kudu pernah dipelihara oleh Paduka Raja dengan tanggungan sultan. Sejak dikahwinkan, hubungan Paduka Raja dengan Seri Nara Diraja menjadi erat. Seri Nara Diraja turut menyokong Paduka Raja menjadi Bendahara.

- Pada waktu itu terdapat tiga pembesar yang bijaksana di wilayah ini iaitu Paduka Raja dan Seri Nara Diraja di Melaka, Patih Aria Gajah Madja di Majapahit dan Orang Kaya Kanayan di Pasai.

- Siam di bawah Awi Dicu menyerang Melaka lagi. Paduka Raja mengetuai pertahanan Melaka untuk menentang Siam, Seri Bija Diraja telah mengetuai tentera Melaka untuk menyerang Siam yang sudah sampai dekat Batu Pahat. Tun Umar pula telah menaiki perahu dan melanggar banyak perahu Siam hingga mereka kalah. Tentera Siam sangat hairan.

- Pada waktu malam, Paduka Raja memerintahkan supaya pokok kayu bakau, nyirih dan tumpu api-api dibakar. Cahaya api itu kelihatan seolah-olah terlalu ramai tentera Melaka sedang berkawal di tepi pantai. Askar Siam ketakutan melihat banyaknya askar Melaka lalu mereka balik ke Siam dan tidak jadi menyerang Melaka.

- Sultan Muzaffar merayakan kemenangan askar Melaka dengan hadiah persalinan baru. Di Siam, Paduka Babunnya sangat marah. Dia mengarahkan anaknya Cau Pandan untuk menyerang Melaka dengan pelbagai kelengkapan dan perahu yang sangat banyak bilangannya.

- Apabila mendengar berita itu, Sultan Muzaffar memerintahkan seorang yang warak (kuat ugama)  iaitu Tuan Sidi Arab menggunakan kesaktiannya. Dia menggunakan panahnya mengarahkan ke Siam sambil mengatakan Cau Pandan akan mati. Di Siam, Cau Pandan berasa sakit dada kemudian muntah darah lalu mati. Sultan menghadiahkan Tuan Sidi Arab dengan pelbagai anugerah.

- Selepas 42 tahun memerintah, Sultan Muzaffar mangkat dan digantikan oleh anakanda baginda iaitu Sultan Mansur Syah yang berusia 27 tahun. Baginda berkahwin dengan Tun Patih Nur Pualam iaitu anak Seri Nara Diraja.

2.       TEMA

- Kebijaksanaan dalam menyelesaikan masalah dihadapi.

- Contoh: Tun Perak menyuruh orang lelaki dari Kelang membawa isteri dan anak-anak mereka supaya mereka berperang dengan bermati-matian untuk mengalahkan Siam.

3.       PERSOALAN

1. Kebijaksanaan menggunakan akal dan strategi - Contohnya, Sultan Muzaffar menggunakan strategi mengahwinkan Seri Nara Diraja dengan Tun Kudu untuk mendamaikan Paduka Raja dengan Seri Nara Diraja.

2. Perpecahan dalam kalangan pemimpin akan membinasakan negara - Contohnya, perbalahan antara Paduka Raja dengan Seri Nara Diraja menyebabkan orang Melayu berpecah dua dan Melaka dalam keadaan bahaya.

3. Bersiap siaga dengan ancaman musuh - Contohnya, Paduka Raja sentiasa bersiap sedia dengan strategi awal yang bijak untuk mengalahkan askar Siam.

4. Kepentingan ilmu dalam kehidupan - Contohnya, Tun Sidi Arab memiliki ilmu yang tinggi hingga boleh membunuh Cau Pandan di Siam hanya dengan menggunakan panahnya dari Melaka.

5. Keberanian menghadapi cabaran - Contohnya, Tun Perak tidak takut apabila dipanggil sultan setelah orang Kelang menuduhnya menganiaya sultan sebaliknya beliau berani memberi jawapan yang baik hingga sultan melantiknya sebagai perdana menteri.

6. Taat setia kepada pemimpin - Contohnya, rakyat Melaka setia dan memberikan daulat kepada sultan Muzaffar hingga menjadikan Melaka sebuah negeri yang kuat dan maju.

4.       WATAK DAN PERWATAKAN

1. Tun Perak:

- pembesar Melaka yang menjaga daerah Kelang.
- bijaksana - mengarahkan lelaki Kelang membawa anak isteri ketika menentang Siam.
- baik hati - menjaga Tun Kudu yang telah diceraikan sultan sebelum Tun Kudu berkahwin semula.
- berani - memimpin askar Melaka menentang askar Siam yang hendak menyerang Melaka.
- berpengaruh - beliau mempunyai pengikut yang menyokongnya ketika bersengkita dengan Seri Nara diraja.

2. Sultan Muzaffar Syah:

- mementingkan keharmonian Melaka - berusaha mendamaikan Paduka Raja dengan Seri Nara Diraja untuk memakmurkan Melaka.
- perihatin - meraikan askarnya yang menang dengan pemberian hadiah pakaian persalinan.
- bijaksana - mendamaikan pembesarnya dengan mengahwinkan Seri Nara Diraja dengan Tun Kudu.
- Tidak terburu-buru - tidak menghukum Tun Perak setelah Tun Perak difitnah sebaliknya memanggil Tun Perak menceritakan keadaan yang sebenarnya.
- menghargai rakyatnya - memberi anugarah dan pujian kepada Tun Sidi Arab yang telah membunuh Cau Pandan.

5.       LATAR

1. Latar tempat:

- Melaka - cerita berkisar di negeri Melaka pada zaman pemerintahan Sultan Muzaffar Syah.
- Muar - askar Siam di bawah pimpinan Awi Dicu berada di Muar selepas menyerang Melaka.
- Batu Pahat - askar Siam berada di Batu Pahat untuk menyerang Melaka di bawah Awi Dicu.
- Kelang - tempat tinggal Tun Perak sebelum dilantik menjadi bendahara Melaka.
- Siam - tempat tinggal Paduka Babunnya.

2. Latar masa:

- Zaman Pemerintahan Kerajaan Melayu Melaka - semasa Melaka sedang maju dan kuat.
- Zaman pemerintahan Sultan Muzaffar Syah - Sultan Muzaffar memerintah Melaka selama 42 tahun dan Melaka menjadi negeri yang makmur.
- Zaman Tun Perak menjadi bendahara Melaka - Tun Perak dilantik menjadi bendahara dengan gelaran Paduka Raja. Ketika itu Melaka sangat kuat.

6.       NILAI

1. Kebijaksanaan - Tun Perak bijaksana apabila membakar bokok bakau pada waktu malam hingga cahaya api itu disangka askar Melaka yang ramai dan menakutkan askar Siam.

2. Baik hati - Sultan Muzaffar memberikan askarnya yang menang peperangan dengan sepasang persalinan.

3. Bersatu padu - Semua lelaki Kelang berkumpul dan bersatu untuk mengalahkan askar Siam.

4. Keikhlasan - Seri Nara Diraja sepakat menyokong Paduka Raja dengan ikhlas untuk menjadi bendahara supaya rakyat Melaka bersatu padu dan kuat.

5. Keberanian - Tun Perak berani menentang askar Siam yang ramai jumlahnya hingga dua kali percubaan Siam menyerang Melaka menemui kegagalan.

6. Pengorbanan - Sultan Muzaffar berkorban menceraikan Tun Kudu demi mendamaikan Seri Nara Diraja dengan Paduka Raja.

7.       PENGAJARAN

1. Kita mestilah berani menghadapi ancaman musuh demi negara. Contohnya ............
2. Kita mestilah bijak menggunakan strategi untuk mendapat kemenangan. Contohnya...........
3. Kita mestilah ikhlas apabila melakukan sesuatu perbuatan. Contohnya ..............
4. Kita mestilah sanggup bekeorab demi mendapatkan kebaikan. Contohnya, Sultan Muzaffar...........
5. Kita mestilah bersatu padu supaya negara menjadi kuat dan maju. Contohnya, ...............
6. Kita mestilah menghargai jasa dan usaha yang telah dilakukan oleh orang lain kepada kita. Contohnya, Sultan Muzaffar ..................................

Soalan 2 (d) : Sajak ( Sejadah Rindu )

SAJAK – SEJADAH RINDU (Mohd. Haikal Aminuddin)

1.      MAKSUD

RANGKAP 1
Penulis menangis sewaktu sujud di atas kain sejadah sambil membaca ayat-ayat suci dalam sembahyang yang didirikannya. Pada waktu itu, dia yang khusyuk bersembahyang dikuasai rasa insaf yang sudah lama terpendam mula terbit di dalam hati. Hal ini terjadi demikian kerana penulis teringat akan dosa-dosa yang pernah dilakukannya sejak dahulu.

RANGKAP 2
Dengan penuh keinsafan di dalam hati, penulis tetap bersyukur kerana dia mendapat peluang hidup yang dikurniakan kepadanya oleh Tuhan Yang Maha Berkuasa. Penulis juga sedar bahawa hidupnya semakin terbatas dan terhad kerana usianya semakin lanjut. Oleh hal yang demikian, penulis berharap agar Tuhan mengampunkannya sebelum dia menemui ajal pada waktu yang ditetapkan oleh-Nya.

RANGKAP 3
Sewaktu bersujud di atas tikar sembahyang, penulis mengalirkan air mata keinsafan dan ikhlas memohon keampunan daripada-Nya. Dalam kesepian dan kesunyian diri pada usia tua itu, penulis juga meluahkan rasa insaf dan taubatnya kepada Tuhan melalui doa yang dipanjatkannya dalam sembahyang yang didirikan. Pada masa yang sama, penulis berasa sebak atas segala-galanya yang terjadi kerana banyak dosa yang telah dilakukannya sebelum ini.

RANGKAP 4
Penulis berasa bahawa perasaannya sedih sekali dan jiwanya terkesan oleh perasaan insaf yang makin galak menguasai sanubarinya. Oleh sebab itu, dia terus memanjatkan doa di atas tikar sembahyang yang sudah lama digunakannya. Penulis meminta maaf dengan bersungguh-sungguh daripada Tuhan yang Maha Berkuasa agar mendapat keampunan demi meneruskan sisa-sisa hidupnya yang tidal lama lagi akan menemui Pencipta.

RANGKAP 5
Penulis berdoa kepada Tuhan yang Maha Esa agar dia menjadi manusia yang taat akan didikan agama. Selain itu, penulis juga berjanji akan mengikut segala perintah Tuhan yang Maha Berkuasa. Hal ini penting agar dia tidak akan lupa untuk mengingatkan diri bahawa kita hidup untuk sementara waktu sahaja.

2.      TEMA DAN PERSOALAN
Tema sajak ini ialah ketuhanan dan ketaatan seseorang kepada agama. Hal ini dapat dibuktikan oleh penyajak yang berasa insaf ketika mendekatkan diri kepada Tuhan. Apabila mengabdikan diri kepada Tuhan, dia berharap agar dosa-dosanya dapat diampunkan sebelum dia meninggal dunia.

3.      Persoalan

(a) Keinsafan seseorang yang banyak berdosa.
(b) Kepentingan mendirikan sembahyang.
(c) Kepentingan didikan agama
(d) Kebaikan sifat bertaubat atas dosa yang dilakukan.
(e) Pengabdian kepada Tuhan Yang Masa Esa.

4.      GAYA BAHASA

(a) Metafora
Buktinya, di sejadah rindu

(b) Bahasa asing, bahasa Arab
Buktinya, mengungkap kalimah syahdu
dalam keterhadan dan keterbatasan insan
aku sujud menghadap Ilahi
lafaz taubat mengiringi

(c) Pengulangan kata
Buktinya, di sejadah rindu
di masa yang Kautetapkan
di keheningan yang sepi
di sejadah rindu yang luruh

(d) Sinkope
Buktinya, mengenang dosaku yang terdahulu
kupohon kembali nafas kehidupan
di masa yang Kautetapkan
kemaafan yang kupohon

(e) Responsi
Buktinya, izinkan aku menjadi manusia
agar aku tidak lupa

5.      NILAI MURNI

(a) Keinsafan
(b) Kepercayaan kepada Tuhan
(c) Rasional
(d) Kesyukuran
(e) Ketaatan
(f) Hemah tinggi
(g) Keikhlasan
(h) Kejujuran
(i) Keberanian

6.      PENGAJARAN

(a) Kita mestilah insaf akan kesilapan diri dan kembali ke jalan hidup yang sebenar.
(b) Kita mestilah percaya bahawa adanya kita di bumi ini kepada kuasa Tuhan yang Maha Esa.
(c) Kita mestilah berfikiran matang dan rasional dalam tindakan terutamanya sewaktu usia semakin tua.
(d) Kita mestilah bersyukur kepada Tuhan atas segala nikmat dan peluang hidup yang dikurniakan kepada kita.
(e) Kita mestilah taat akan didikan agama dan mengamalkan ajaran agama dengan penuh ketakwaan.
(f) Kita mestilah mengakui kesalahan diri dan sedar bahawa keampunan daripada Tuhan dapat memberikan ketenangan hidup.
(g) Kita mestilah ikhlas meminta keampunan daripada Tuhan Yang Maha Esa agar hidup menjadi lebih tenang.
(h) Kita haruslah jujur dalam perbuatan dan tingkah laku agar tidak menyesal kemudian hari.
(i) Kita mestilah berani menghadapi segala cabaran dalam kehidupan demi ketenangan hidup pada usia tua

SOALAN SPOT
1.       Berikan maksud dunia ini hanya bersifat sementara.
•dunia ini tidak kekal
2.        Berikan maksud sebelum saat aku dinisankan.
•sebelum penyajak meninggal dunia
3.       Berdasarkan sajak di atas, apakah harapan penyajak semasa berdoa kepada Yang Maha Esa?
•berharap agar dirinya sedar bahawa dunia ini bersifat sementara.
4.       Berdasarkan rangkap ketiga sajak di atas, nyatakan bukti-bukti yang menunjukkan penyajak benar-benar insaf.
•penyajak menitiskan air mata/penyajak benar benar ikhlas untuk bertaubat
5.       Apakah maksud rangkai kata saat aku dinisankan dalam rangkap kedua sajak di atas?
•ketika penyajak meninggal dunia
6.       Pada pendapat anda,apakah perkara perkara yang perlu dilakukan sementara kita hidup di dunia yang bersifat sementara ini? Nyatakan tiga perkara itu. ( KBAT )
•keinsafan atas segala dosa lalu yang menghantui hidup
•keikhlasan dalam memohon keampunan tuhan
•kehidupan di dunia hanyalah bersifat sementara
7.       Sebagai seorang pelajar,apakah usaha yang perlu anda lakukan untuk membantu rakan anda yang telah insaf daripada kesalahannya? ( KBAT )
•memberikan kata kata semangat dan dorongan
•untuk mendapatkan khidmat nasihat
•melupakan segala kesilapan yang lalu dan dibuat olehnya
8.       Pada pendapat anda,mengapakah masyarakat sukar untuk menerima seseorang yang telah insaf daripada kesalahannya? ( KBAT )
•masyarakat tidak berasa yakin bahawa mereka benar benar insaf
•masyarakat untuk memandang serong terhadap mereka
9.       Pada pendapat anda,apakah sebab sebab seseorang perlu bertaubat daripada dosa dosanya yang lalu? ( KBAT )
•supaya mendapt keampunan daripada tuhan sebelum meninggal dunia
•agar seseorang itu tidak melupai taubatan daripada dosa dosanya yang lalu
10.   Pada pendapat anda,selain memohon ampun kepada tuhan,apakan cara lain yang boleh dilakukan untuk membuktikan bahawa kita telah insaf atas kesalahan yang dilakukan? ( KBAT )
•berazam tidak mengulangi kesilapan tersebut
•sentiasa mencontohi orang yang baik seperti ritaz dan guru
11.   Pada pendapat anda, mengapakah manusia sering lupa dan mengabaikan perintah tuhan? ( KBAT )
•terleka dengan kemewahan dunia
•tidak tetap dalam mengamalkan ajaran dan perintah tuhan
12.   Pada pendapat anda,mengapakah seseorang yang melakukan kesalahan dan dosa perlu memohon keampunan daripada tuhan? Nyatakan tiga sebab anda.
•segala dosa dan kesalahan diampun oleh tuhan
•agar tuhan meringankan hukuman ke atasnya semasa di dalam mahkamah
13.    Terdapat segelintir manusia yang sudah menginsafi kesilapannya tetapi selepas itu kembali semual melakukan kesilapan tersebut. Pada pendapat anda,mengapakah keadaan sedemikian berlaku? ( KBAT )
•terpengaruh dengan rakan rakan
•kurang bimbingan daripada pihak lain
14.   Nyatakan Dua Persoalan

(a) Keinsafan seseorang yang banyak berdosa.
(b) Kepentingan mendirikan sembahyang.
(c) Kepentingan didikan agama
(d) Kebaikan sifat bertaubat atas dosa yang dilakukan.
(e) Pengabdian kepada Tuhan Yang Masa Esa.

15.   Nyatakan Dua Nilai

(a) Keinsafan
(b) Kepercayaan kepada Tuhan
(c) Rasional
(d) Kesyukuran
(e) Ketaatan
(f) Hemah tinggi
(g) Keikhlasan
(h) Kejujuran
(i) Keberanian

16.    Nyatakan Dua Pengajaran

(a) Kita mestilah insaf akan kesilapan diri dan kembali ke jalan hidup yang sebenar.
(b) Kita mestilah percaya bahawa adanya kita di bumi ini kepada kuasa Tuhan yang Maha Esa.
(c) Kita mestilah berfikiran matang dan rasional dalam tindakan terutamanya sewaktu usia semakin tua.
(d) Kita mestilah bersyukur kepada Tuhan atas segala nikmat dan peluang hidup yang dikurniakan kepada kita.
(e) Kita mestilah taat akan didikan agama dan mengamalkan ajaran agama dengan penuh ketakwaan.
(f) Kita mestilah mengakui kesalahan diri dan sedar bahawa keampunan daripada Tuhan dapat memberikan ketenangan hidup.
(g) Kita mestilah ikhlas meminta keampunan daripada Tuhan Yang Maha Esa agar hidup menjadi lebih tenang.
(h) Kita haruslah jujur dalam perbuatan dan tingkah laku agar tidak menyesal kemudian hari.
(i) Kita mestilah berani menghadapi segala cabaran dalam kehidupan demi ketenangan hidup pada usia tua

17.    Nyatakan Dua Gaya Bahasa

(a) Metafora
Cth: - Buktinya, di sejadah rindu

(b) Bahasa asing, bahasa Arab
Cth: - Buktinya, mengungkap kalimah syahdu
dalam keterhadan dan keterbatasan insan
aku sujud menghadap Ilahi
lafaz taubat mengiringi

(c) Pengulangan kata
Cth : - Buktinya, di sejadah rindu
di masa yang Kautetapkan
di keheningan yang sepi
di sejadah rindu yang luruh

(d) Sinkope
Cth : - Buktinya, mengenang dosaku yang terdahulu
kupohon kembali nafas kehidupan
di masa yang Kautetapkan
kemaafan yang kupohon

(e) Responsi
Cth : - Buktinya, izinkan aku menjadi manusia
agar aku tidak lupa
Soalan 4 : Novel
Novel  Salir Daksina

(a)    Watak Utama berperanan penting dalam sesebuah novel. Berdasarkan novel yang anda kaji, huraikan perwatakan watak utama yang boleh dijadikan contoh dalam kehidupan kita. ( KBAT )

Haiqal Hakimi

           Novel yang saya pelajari ialah Novel Salir Daksina karya Nizar Parman yang mengisahkan konflik kekeluargaan yang berlaku antara Abdullah Kayan dan Rafiqah sehingga membawa kepada penceraian dan menyebabkan Haiqal Hakimi terpisah dengan ayahnya. Kerinduan Abdullah Kayan terhadap Haiqal yang mendalam telah menyebabkannya menderita dan meninggal dunia. Haiqal cuba menjejaki warisan peninggalan ayahnya setelah menerima manuskrip daripada Ong See Hwa. Novel ini telah menonjolkan perwatakan watak utama iaitu Haiqal Hakimi yang boleh dijadikan contoh dalam kehidupan.

           Antara perwatakan Haiqal Hakimi yang boleh dijadikan contoh dalam kehidupan ialah seorang yang baik hati. Contohnya, Haikal mengajak pemandu teksi yang menghantarnya minum di Warung Wak Sakimin. Situasi ini mengajar saya supaya sentiasa membalas jasa dan pengorbanan orang lain dengan menghargai serta menghormati mereka.

             Selain itu, seorang yang penyayang. Contohnya, Haiqal sangat sayang akan ayah dan ibunya kandungnya. Haiqal sanggup menjejaki ayah kandungnya yang telah meninggal atas perasaan sayang yang mendalam akan ayahnya. Situasi ini mengajar saya untuk sentiasa memberikan perasaan sayang yang mendalam terhadap keluarga supaya hubungan kekeluargaan menjadi lebih utuh.

              Akhir sekali, seorang yang prihatin. Contohnya, Haiqal Hakimi memujuk Ratna yang bersedih kerana mendapat tidak mendapat keputusan yang cemerlang dalam keputusan SPM. Haiqal cuba untuk menenangkan hati Ratna yang sedih. Situasi ini mengajar saya untuk sentiasa prihatin terhadap hal sekeliling dan meletakkan perhatian atas permasalah yang dihadapi oleh orang lain.

(b)   Watak sampingan berperanan penting dalam sesebuah novel. Berdasarkan novel yang anda kaji, huraikan perwatakan watak utama yang boleh dijadikan contoh dalam kehidupan kita.  ( KBAT )

Tauke Lim

         Novel yang saya pelajari ialah Novel Salir Daksina karya Nizar Parman yang mengisahkan konflik kekeluargaan yang berlaku antara Abdullah Kayan dan Rafiqah sehingga membawa kepada penceraian dan menyebabkan Haiqal Hakimi terpisah dengan ayahnya. Kerinduan Abdullah Kayan terhadap Haiqal yang mendalam telah menyebabkannya menderita dan meninggal dunia. Haiqal cuba menjejaki warisan peninggalan ayahnya setelah menerima manuskrip daripada Ong See Hwa. Novel ini telah menonjolkan perwatakan watak  sampingan  iaitu Tauke Lim yang boleh dijadikan contoh dalam kehidupan.

           Antara perwatakan Tauke Lim yang boleh dijadikan contoh dalam kehidupan ialah seorang yang pemurah. Contohnya, Tauke Lim selalu menyumbangkan barangan makanan apabila orang0orang kampung membuat satu program. Situasi ini mengajar saya supaya sentiasa bermurah hati kepada semua orang dan sentiasa berkongsi dalam segala hal.

             Selain itu, seorang yang amanah. Contohnya, Tauke Lim menyerahkan segala harta yang diamanahkan oleh Abdullah Kayan kepada Haqial Hakimi seperti buku bank dan segala urusan tanah pertanian. Situasi ini mengajar saya supaya sentiasa bertanggungjawab atas tugas yang telah diamanahkan kepada saya dengan sebaik-baiknya.

              Akhir sekali, seorang yang rajin dan gigih berusaha. Contohnya, Tauke Lim rajin bekerja di tanah Abdullah Kayan dan membeli hasil pertanian orang kampung sehingga mampu membeli sebidang tanah untuk tapak rumahnya. Situasi ini mengajar saya untuk sentiasa berusaha bersungguh-sungguh untuk memperoleh kejayaan.


Ong See Hwa

            Novel yang saya pelajari ialah Novel Salir Daksina karya Nizar Parman yang mengisahkan konflik kekeluargaan yang berlaku antara Abdullah Kayan dan Rafiqah sehingga membawa kepada penceraian dan menyebabkan Haiqal Hakimi terpisah dengan ayahnya. Kerinduan Abdullah Kayan terhadap Haiqal yang mendalam telah menyebabkannya menderita dan meninggal dunia. Haiqal cuba menjejaki warisan peninggalan ayahnya setelah menerima manuskrip daripada Ong See Hwa. Novel ini telah menonjolkan perwatakan watak sampingan iaitu Ong See Hwa yang boleh dijadikan contoh dalam kehidupan.

           Antara perwatakan Ong See Hwa yang boleh dijadikan contoh dalam kehidupan ialah seorang yang amanah. Contohnya, Ong See Hwa menyerahkan manuskrip yang diamanahkan oleh Abdullah Kayan kepada Haiqal Hakimi.  Situasi ini mengajar saya supaya sentiasa bertanggungjawab atas tugas yang telah diamanahkan kepada saya dengan sebaik-bainya.

             Selain itu, seorang yang rajin. Contohnya, Ong See hwa mengemas perpustakaan di balai raya tanpa mengharapkan apa-apa balasan. Situasi ini mengajar saya untuk sentiasa rajin dan bersungguh-sungguh menyempurnakan sesuatu perkara tanpa balasan.

              Akhir sekali, seorang yang meminati kebudayaan Melayu. Contohnya, Ong See Hwa mempelajari tarian Zapin dan mempersembahkannya bersama-sama Haiqal Hakimi. Situasi ini mengajar saya untuk sentiasa berbangga dengan seni budaya negara.



(c)    Berdasarkan novel yang anda pelajari, huraikan kepincangan masyarakat ( kritikan sosial ) untuk dijadikan panduan kepada pembaca.

        Novel yang saya pelajari ialah Novel Salir Daksina karya Nizar Parman yang mengisahkan konflik kekeluargaan yang berlaku antara Abdullah Kayan dan Rafiqah sehingga membawa kepada penceraian dan menyebabkan Haiqal Hakimi terpisah dengan ayahnya. Kerinduan Abdullah Kayan terhadap Haiqal yang mendalam telah menyebabkannya menderita dan meninggal dunia. Haiqal cuba menjejaki warisan peninggalan ayahnya setelah menerima manuskrip daripada Ong See Hwa. Novel ini telah memaparkan kepincangan yang berlaku dalam masyarakat.

Antara kepincangan masyarakat ialah penceraian yang berlaku dalam sesebuah keluarga telah menyebabkan seseorang anak tidak mendapat kasih sayang daripada ayah atau ibu. Contohnya, Abdullah Kayan berpisah dengan Isterinya,Rafiqah. Rafiqah melarang Haiqal berhubung dengan ayahnya menyebabkan Haiqal tidak mendapat kasih sayang ayahnya.

Selain itu, keburukkan judi dalam masyarakat. Contohnya, Tauke Lim terpaksa berhijrah ke tempat lain bersama keluarganya keranan harta peninggalan ayahnya habis dijual oleh abangnya yang gila judi untuk membayar pinjaman daripada ceti haram.


Akhir sekali, sikap mementingkan diri sendiri. Contohnya, Rafiqah mementingkan diri sendiri sehingga menyekat Haiqal untuk mengenali ayah kandungnya dan melawat arwah ayahnya yang meninggal dunia. Haiqal hanya mengenali ayah kandungnya melalui manuskrip yang dikirimkan oleh Ong See hwa setelah 7 tahun ayahnya meninggal dunia.

Disediakan Oleh: Norman SMK DATO JAAFAR

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

NOVEL DI SEBALIK DINARA ( PERISTIWA MENARIK )

TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN ANDA TERHADAP BLOG SAYA  SEMOGA CEMERLANG DALAM PEPERIKSAAN Peristiwa-Peristiwa Menarik 1. Peristiwa-peristiwa yang menarik perlu diolah oleh pengarang untuk menarik minat pembaca bagi meneruskan pembacaan sesbuah novel. berdasarkan novel yang anda kaji, huraikan peristiwa-peristiwa menarik yang terdapat dalam novel tersebut.         Novel yang saya pelajari ialah Di Sebalik Dinara karya Dayang noor yang mengisahkan tentang persaingan dunia sains antara Karl dan medina sehingga melupakan unsur-unsur kemanusiaan. Novel ini telah memaparkan beberapa peristiwa menarik.             Antaranya ialah peristiwa Aqram berpura-pura tidur semasa di dalam kapal terbang. Dia mengambil cawan kecil dan menguji kesan air liur yang melekat pada cawan. Kajian yang dibuat Dr Maxi mendapati Farisha dikatakan individu mampu menyelamatkan Dinara. Peristiwa ini dianggap menarik kerana kebijaksanaan Aqram menjalankan tugas dan kecanggihan kajian sains yang mendalam

NOVEL DI SEBALIK DINARA ( PERISTIWA YANG BOLEH DIJADIKAN TELADAN )

Peristiwa-Peristiwa Yang Boleh Dijadikan Teladan 1. Terdapat Peristiwa-peristiwa didalam Novel telah diolah oleh pengarang untuk dijadikan kepada pembaca. Berdasarkan novel yang anda kaji, huraikan Peristiwa-Peristiwa Yang Boleh Dijadikan Teladan yang terdapat dalam novel tersebut.         Novel yang saya pelajari ialah Di Sebalik Dinara karya Dayang noor yang mengisahkan tentang persaingan dunia sains antara Karl dan Medina sehingga melupakan unsur-unsur kemanusiaan. Novel ini telah memaparkan beberapa peristiwa-peristiwa yang boleh dijadikan teladan kepada pembaca.            Antaranya ialah peristiwa dimana Azraai memasang ‘retinal scanner’ dan intercom di rumah Farisha yang bersambung ke rumahnya . Hal ini menunjukkan bahawa Azraai sangat mengambil berat perihal keselamatan adiknya. Peristiwa ini telah mengajar saya supaya sentiasa memiliki hubungan yang baik antara adik beradik kerana merekalah yang sentiasa bersama kita ketika susah dan senang.            Se

NOVEL SILIR DAKSINA ( PERISTIWA MENARIK )

SOALAN 1 Peristiwa-peristiwa yang menarik perlu diolah oleh pengarang untuk menarik minat pembaca bagi meneruskan pembacaan sesbuah novel. Berdasarkan novel yang anda kaji, 2  huraikan peristiwa-peristiwa menarik yang terdapat dalam novel tersebut . (7 Markah) JAWAPAN    Novel yang saya pelajari ialah Novel Silir Daksina karya Nizar Parman yang mengisahkan konflik kekeluargaan yang berlaku antara Abdullah Kayan dan Rafiqah sehingga membawa kepada penceraian dan menyebabkan Haiqal Hakimi terpisah dengan ayahnya. Kerinduan Abdullah Kayan terhadap Haiqal yang mendalam telah menyebabkannya menderita dan meninggal dunia. Haiqal cuba menjejaki warisan peninggalan ayahnya setelah menerima manuskrip daripada Ong See Hwa. Novel ini telah menonjolkan tiga  peristiwa menarik yang terdapat dalam novel tersebut.    Antara peristiwa-peristiwa menarik yang terdapat dalam  novel Silir Daksina,  ialah peristiwa dimana   Umi melihat persembahan tarian zapin . Haiqal bersedia untuk memperse